In de Groene Stoel: Erik Does, algemeen directeur Ekoplaza

ekoplaza

Over o.a. 'Het Onbetaalbare Voordeel van Ekoplaza'

De belangstelling voor biologisch groeit, en het aanbod groeit mee. De kritischer wordende consument komt ook met vragen; is biologisch altijd beter en gezonder? Waarin onderscheidt een speciaalzaak zich van de supermarkt? De Betere Wereld legt ze voor aan Erik Does, algemeen directeur van de grootste biologische supermarktketen Ekoplaza. Hij vertelt over de campagne ‘Het onbetaalbare voordeel van Ekoplaza’.

 

Ekoplaza

Biologisch wordt vaak in één adem genoemd met gezond. Klopt dat?
“Biologisch eten is eten zoals het bedoeld is; geteeld op een gezonde bodem, dus zonder chemische meststoffen en bestrijdingsmiddelen. Een aarde die goed behandeld wordt, levert gezonde, smakelijke, biologische producten op. Die zijn lekker en smaken puur. Iedereen snapt dat dat gezond is. Maar dan moeten er in het productieproces dat volgt niet alsnog onnodige middelen aan toegevoegd worden! Denk aan kleur-, geur-, smaakstoffen en andere E-nummers, of zouten, suikers en vetten.”

Het aanbod biologisch groeit, ook in de reguliere supermarkt. Vind je dat een gezonde ontwikkeling?
“Ja en nee. Consumenten vinden gemakkelijker de weg naar biologische artikelen. Dat is mooi, maar de vraag is of  de supermarkt hiermee daadwerkelijk de gezondheid, zekerheid, veiligheid, betrouwbaarheid en verbondenheid wil bieden waarnaar de consument op zoek is. Deze wordt geconfronteerd met welvaartsziekten als diabetes en obesitas, omdat hij in de strijd om de laagste prijs vooral voedingsarme producten met suiker, vet en zout kreeg aangeboden! Wordt biologisch nu in hetzelfde model meegenomen? Zit er straks in gezonde biologische producten ook teveel suiker, vet en zout? Wordt de productie verplaatst  naar het land met de goedkoopste leveranciers? Op die manier zou biologisch uiteindelijk ook ten koste gaan van milieu en kwaliteit.”

Vandaar jullie campagne ‘Het onbetaalbare voordeel van Ekoplaza’. Vertel.
“Als de consument weet wat de consequenties zijn van de laagste prijs, dan kiezen ze voor beter. Door elke dag een bewuste keuze te maken voor wat je eet, heb je meer invloed op je leefomgeving dan eens per vier jaar naar de stembus te gaan. Want voedsel gaat over alle maatschappelijke, sociale en ecologische issues, zoals eerlijke handel, milieu en welvaartziekten die gepaard gaan met enorme kosten in de gezondheidszorg. Een economie die alleen gericht is op financiële groei, veroorzaakt op lange termijn vooral ellende, dat zien we nu overal om ons heen.

Ekoplaza laat zien dat het anders kan. Wij zien het als onze morele verantwoordelijkheid om de telers, boeren en producenten te respecteren en te ondersteunen. We gaan hen niet onder druk zetten om op die manier als supermarkt te kunnen concurreren. In tegendeel, we gaan de consument nog beter vertellen wat onze normen en waarden zijn en waarom wij keuzes durven maken waar anderen hun kop in het zand steken. We gaan dus niet voor de laagste prijs. Wij bieden veel méér voordeel. We gaan netjes om met het milieu, onze leveranciers, dierenwelzijn en nemen verantwoordelijkheid voor de gezondheid van onze consument. We letten nog beter op de ingrediënten van onze biologische producten.

‘Voordeel’ is bij Ekoplaza dus niet alleen voordeel voor de consument, maar betekent ook een super-markt zonder plofkip. Eerlijke handel, dichtbij en ver weg. Verantwoorde verpakkingen. Het voordeel van weten wie jouw eten produceert. Geen misleidende reclame. Verstandig met vet, suiker en zout. Geen claims voor bepaalde ingrediënten. Een supermarkt vrij van genetische modificatie. Dàt alles is het onbetaalbare voordeel van Ekoplaza! En omdat Ekoplaza niet het spierballenbudget heeft om deze boodschap groot op TV uit te meten, zal de campagne voornamelijk online en in de winkels gevoerd worden. We zijn ervan overtuigd dat er meer dan genoeg consumenten zijn die ons gelijk geven.”

Je ziet Ekoplaza als onderdeel van een gezonde leefstijl. Hoe bedoel je dat?
“Om te beginnen kun je ervan op aan dat onze producten 100% gecontroleerd biologisch zijn. En omdat een boer, teler of producent wel de kans moet krijgen om een goed product te leveren, betekent biologisch voor ons ook een faire prijs. In een relatie waarin je elkaar vertrouwt en met ruimte voor ieders belang. Biologisch is voor ons ‘a way of living’. Ook prettig sociaal samenzijn en sporten zijn daar onderdelen van. Binnen Ekoplaza wordt bijvoorbeeld ook crossfitten gestimuleerd, dat we in groepen doen (Ekoplaza is hoofdsponsor van de Lowlands Throwdown). Hiernaast stellen we sportieve doelstellingen op om onze grenzen te verleggen. Voor mij zijn dat geen loze woorden; samen met Ekoplaza-ambassadeur Mitchel Steenman, topsporter roeien in de M-2, heb ik de Cape Epic geheel uitgereden – in 8 dagen 748 km mountainbiken door afwisselende natuur naar een hoogte van 16.000 meter (zie foto).”

ekoplaza

Ook online wordt er steeds meer biologisch gekocht. Hoe spelen jullie hier op in?  
“We hebben de laatste tijd veel geïnvesteerd in onze website en zullen dat blijven doen om die verder te verbeteren. Met vereenvoudigde navigatie is het online boodschappen doen erg makkelijk. Al onze vestigingen zijn afhaalpunten. Als je je boodschappen voor 12.30 uur bestelt, staan ze de volgende dag al voor je klaar. In gebieden waar geen Ekoplaza gevestigd is, kunnen consumenten terecht bij afhaalpunten. In steeds meer regio’s bezorgen we de boodschappen aan huis.”

Welk bio product is jouw persoonlijke favoriet en waarom?
“Ik heb vele favorieten. Maar gemengde notenpasta, amandelmelk, kokoswater en Demeter speltpasta eet ik graag.”

www.Ekoplaza.nl

 

Gerelateerd:
>  De 100% biologische webshop
>  Onbetaalbaar voordeel bij Ekoplaza
>  Beter leven voor ieder dier

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.