Smaackmakers: 3 trends in de wereld van food…

Smaackmakers

...die in 2017 nog een zetje krijgen.

De vraag is me afgelopen weken al meermalen gesteld: “En wat zijn nu eigenlijk de voedseltrends voor 2017?” Al ben ik van mening dat het meer om een ontwikkeling gaat (en dus iets blijvends dat zich evolueert) dan om vluchtige trends, geef ik graag antwoord op die vraag. Zeker in 2017 …

Want het lijkt erop dat de ‘trends’ dit jaar wéér meer in lijn liggen met waar we als Smaackmakers zo hard voor strijden: een duurzamer eetpatroon met minder dierlijk en meer plantaardige producten. En als we het over verduurzaming van ons eetpatroon hebben, dan is dát inderdaad bij uitstek hetgeen waarmee we impact kunnen maken. Wie wil weten waarom, lees vooral de vorige blog. Wat betekent die ontwikkeling voor ons als consument? Wat gaan wij in 2017 tegenkomen in het restaurant, onze bedrijfskantine of bij de traiteur? Een tipje van de sluier met deze drie ontwikkelingen:

smaackmakers

Meer variatie zonder keuzestress

Kwaliteit weegt zwaarder dan kwantiteit waarmee catering, restaurants, traiteurs en kiosken steeds meer bewegen naar een beperkt, maar heerlijk en duurzamer aanbod. Dus in 2017 gaan we ‘minder variatie’ zien? In tegendeel! Het menu verschilt per dag, per week of afhankelijk van de beschikbaarheid van producten. Dat scheelt een hoop onnodige verspilling én voedselkilometers en ’t maakt het menu de volgende keer weer een verrassing.

smaackmakers smaackmakers smaackmakers

Groenten gaan van verdomhoekje naar podium

Groenten liggen niet langer in het verdomhoekje van ons bord, maar krijgen letterlijk en figuurlijk een steeds centralere positie. Horeca valt steeds meer voor de charmes van groenten, zoals de veelzijdigheid, waarmee groenten de eer van ‘vleesbereidingen’ krijgen. En sommige restauranthouders nemen ook the next step: ‘vis of vlees als bijgerecht’, zoals bij het hippe ‘Swijch’ in Amsterdam.

De bedrijfskantine als stimulans van gezondheid

De aandacht voor de rol van de bedrijfscatering groeit: Medewerkers plaatsen vraagtekens bij het ongezonde en inspiratieloze aanbod van ‘hun kantine’, en bij werkgevers groeit het besef dat het eetpatroon van medewerkers nauw samenhangt met productiviteit en verzuim en dat een gezelliger bedrijfsrestaurant met een lekker en duurzaam aanbod hoort bij een zichzelf respecterende organisatie. ‘Gezond’ krijgt steeds meer een podium en groenten en vleesloze opties worden langzaam meer regulier. De kroket wordt niet verbannen, maar een circulaire, met-paddenstoelen-gevulde-tegenhanger wordt steeds gewoner.

En dat is nog maar een fractie van wat we zoal zien gebeuren. 2017 is het jaar waarin we het eetpatroon dat wij zo gewend zjin, ter discussie durven te stellen. Dat is het begin van ‘anders eten’. Volgende keer meer over ‘circulaire bites’ en andere duurzame opties!

www.smaackmakers.nl

smaackmakers

Tekst: Natascha Kooiman, duurzaamheidsrebel en oprichter van Smaackmakers

Meer smaack?

Duurzaam uit eten? Eerst even van dat keurmerkeninfuus af
Je dubbele cheeseburger laten staan, of een half jaar niet douchen

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *