Een toetje eten met je oma gaat eenzaamheid tegen

alra

Campagne tegen eenzaamheid onder ouderen via www.melkunie.nl/dosocial

Door bezuinigingen in de zorg is er steeds minder aandacht voor het welzijn van ouderen. Eenzaamheid bij ouderen wordt hierdoor een steeds groter probleem. Wist je bijvoorbeeld dat bijna 30% van de bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen in Nederland eenzaam is, dat meer dan 10.000 ouderen in zorginstellingen nooit bezoek krijgen en dat 1 op de 10 bewoners helemaal nooit buiten komt? Arla Foods doet er wat aan.

De Betere Wereld ging in gesprek met Dennis Iseger, MVO-coördinator Arla Foods, en met Patricia Schreurs, Marketing Manager Melkunie.

Hoe kijkt Arla Foods naar de ontwikkelingen in de zorg?
Patricia: Wij vinden deze ontwikkelingen zorgwekkend. Ouderen zijn voor ons een belangrijke doelgroep. Wij maken niet alleen producten die lekker zijn, wij willen met onze zuivelproducten ook een bijdrage leveren aan de gezondheid. En als dan blijkt dat het welzijn van ouderen in het geding is door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, moet je in actie komen.

Dennis: Samen met een aantal andere ´partners van het eerste uur´ namen we in 2012 initiatief tot de oprichting van DoSocial. Deze stichting bestaat uit diverse partners met een sociale drijfveer, die door een bijdrage van uren, expertise, middelen en geld het beste jaar ooit willen geven aan hulpbehoevenden. DoSocial ondersteunt voornamelijk bestaande welzijnsinitiatieven, die anders wellicht niet gerealiseerd hadden kunnen worden, met als doel om hulpbehoevenden het beste jaar ooit te geven. Dus meer sociaal contact, leuke uitjes, zinvolle dagbesteding en een fijne oude dag.

Wat heeft DoSocial dan precies gerealiseerd?
Dennis: Een voorbeeld is ´Ilje moet varen´. Zorginstelling Cordaan kreeg vorig jaar een oude rondvaartboot. Deze boot had wel eerst een fikse opknapbeurt nodig om daadwerkelijk te kunnen varen, en daar was €85.000 voor nodig. Dankzij de eerste crowdfunding-actie in de zorg ooit, maakt de boot nu jaarlijks duizenden cliënten van Cordaan blij met een rondvaart op de Amsterdamse grachten”.
Verder is DoSocial op dit moment bezig met een campagne tegen eenzaamheid onder ouderen.

Is het Nationaal Ouderenfonds daar ook niet mee bezig?
Dennis: Ja, inderdaad. Afgelopen maand heeft het Nationaal Ouderenfonds een campagne tegen eenzaamheid bij ouderen gelanceerd. Het Ouderenfonds is ook mede-initiatiefnemer van de tv-serie ´Geer & Goor: Waarheen, Waarvoor´ op RTL4, waarbij Gerard Joling en Gordon zich op een hilarische manier inzetten voor ouderen door als vrijwilliger mee op reis te gaan met senioren. Met de campagne wil het Ouderenfonds nieuwe vrijwilligers werven en geld inzamelen om eenzaamheid tegen te kunnen gaan. Omdat het doel van de campagne goed aansluit bij de doelstelling van DoSocial, hebben de twee organisaties besloten om samen te werken en zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de aanleg van sociale ontmoetingstuinen.

arla

Sociale ontmoetingstuinen?
Dennis: Dit zijn tuinen bij zorginstellingen waar actieve buurtbewoners samen met ouderen groente, fruit en kruiden verbouwen en ook samen bereiden en eten. Zo ontstaan er leuke contacten tussen mensen, en wordt zo’n tuin een blijvende ontmoetingsplek voor ouderen en de buurt. Het Nationaal Ouderenfonds heeft hier een kant en klaar concept voor liggen dat we kunnen gebruiken.

En hoe denken jullie dat geld te gaan ophalen?
Patricia: DoSocial heeft haar partners, waaronder dus Arla Foods, opgeroepen om inzamelingsacties te organiseren. Via ons merk Melkunie organiseren we een consumentenactie ‘Maak een vlafie met je oma’ waarbij we mensen oproepen om gezellig een toetje te gaan eten met een opa of oma, buur, of kennis en een foto hiervan (‘vlafie’) te uploaden op www.melkunie.nl/dosocial.
Bij Melkunie weten we dat 90% van de ouderen graag een toetje eet na de maaltijd, dus waarom niet eens een keer langsgaan voor een lekker toetje? Omdat ouderen veelal gek zijn op vla en pap denken wij dat dit bij uitstek iets is voor Melkunie om mee aan de slag te gaan. We hopen dat consumenten hier massaal gehoor aan geven en met hun oma of de buurman van een paar deuren verderop een toetje gaan eten. Om dit aan te moedigen hebben we afgesproken dat Melkunie bij 5.000 uploads op de Melkunie website, een ontmoetingstuin doneert aan het Ouderenfonds. Daarnaast verloten we drie Melkunie-pakketten met dagverse zuivel onder de inzendingen.

En wanneer loopt de actie?
Patricia: De actie start op maandag 6 oktober en loopt de hele maand oktober. Tijdens onze vrijwilligersdag heeft het Melkunie-team zelf ook een ‘vlafie’ gemaakt met ouderen. Deze foto staat op de Melkunie website. Melkunie heeft tegelijkertijd alvast een tuin gedoneerd. Die tweede tuin kan er alleen komen als er 5.000 vlafies worden geüpload.

arla

Wat hebben jullie precies gedaan tijdens de vrijwilligersdag?
Dennis: De dag stond geheel in het teken van het tegengaan van eenzaamheid bij ouderen. Onze vrijwilligers zijn op vrijdag 26 september met 55 bewoners van het Huize Sint Jozef in Nijkerk een dagje uit geweest naar het landgoed de Eemlandhoeve in Bunschoten. Omdat een groot deel van de bewoners zijn opgegroeid op een boerderij, was het voor hun fantastisch om weer even terug te zijn op het platteland.

Kunnen onze lezers nog iets betekenen?
Dennis: Om daadwerkelijk iets te kunnen doen aan eenzaamheid bij ouderen moet er veel geld worden ingezameld. Sms ‘Dosocial’ naar 4333 en doneer direct €3, of koop het modieuze ByMoïse armbandje dat speciaal voor de campagne is gemaakt. Dit kun je doen via de DoSocial website.
Of ga nu direct met een pak yoghurt of vla naar je opa, oma, buur of kennis! Maak een vlafie, en upload die op
www.melkunie.nl/dosocial!

Arla Foods
is een zuivelcoöperatie van ruim 12.000 melkveehouders in Denemarken, Zweden, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België, Luxemburg en Nederland, en de grootste producent van biologische zuivel in de wereld. We voorzien Nederland van dagverse zuivel, houdbare zuivel, kaas en boter onder de merken Arla, Melkunie, Milk & Fruit, Apetina, Breaker, Castello en Lurpak. De missie van Arla Foods Nederland is om natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar te maken. We bieden zuivel met respect voor mens, dier en milieu.

Lees ook:
>  Naastenliefde in Beeld #expositie
>  Nationaal IntegratieDiner: de hele wereld op je bord

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.