Investeer in duurzame klantrelaties met de juiste deurwaarder

Dé reden dat veel ondernemers verzuimen een debiteur eerder en wat dwingender te benaderen om de nota nou toch eindelijk eens te voldoen, is gelegen in het feit dat ondernemers denken dat de relatie met de klant dan over is. Dat geldt ook voor het inschakelen van een deurwaarder of een incassobureau, want doe je dat – zo denken ondernemers – is het helemaal gedaan met de relatie met de klant. En toch hoeft dat beslist niet zo te zijn. Ook met een deurwaarder kun je prima investeren in een duurzame relatie met je klant.

Straal professionaliteit uit

Om te werken aan een duurzame klantrelatie is het vooral belangrijk professionaliteit uit te stralen. Hoe professioneler je zelf optreedt, hoe meer dit door klanten gewaardeerd wordt en vaak betalen klanten dan ook eerder. Uitermate belangrijk is natuurlijk dat de betalingsvoorwaarden duidelijk en bij de klant bekend zijn. Dan namelijk is het gemakkelijker om bij nalatige betaling terug te grijpen op die afspraken. Op die manier houd je het dus zakelijk en hoeft er geen discussie over de betalingstermijn gevoerd te worden. Ook de factuur zelf kan invloed hebben op het betaalgedrag. Maak het de klant vooral gemakkelijk en overweeg dus serieus om voortaan een digitale factuur te versturen met uiteraard een betaallink.

Lees ook: Cradle-to-cradle: een alternatief voor vervuiling

Investeer zelf ook klantrelatie

Overigens is het opbouwen van een goede klantrelatie iets waarin de ondernemer zelf ook moet investeren. Contact is daarbij van groot belang, en niet alleen als er een opdracht is binnengehaald of als er betaald dient te worden. Als je ook tijdens een opdracht regelmatig contact zoekt en interesse toont, dan zal de klant dit echt waarderen. Is er sprake van een goede relatie, overweeg dan ook om die klant niet de standaard betalingsherinnering te sturen maar gewoon even te bellen. Begin nooit direct over de rekening, maar voer eerst een normaal gesprek om zo de spanning die er eventueel is weg te nemen. Boos worden is in elk geval nooit goed, blijf altijd professioneel en zakelijk. En als de betaling echt heel lang op zich laat wachten, dan mag je houding best wat verharden.

Deurwaarder gebruikt de juiste toon

Geef je de vordering uit handen en denk je daarmee een klant kwijt te zijn? Dit hoeft echt niet het geval te zijn. Juist een deurwaarder heeft ervaring en weet dat er openstaande facturen geïncasseerd kunnen worden. Juist de deurwaarder weet wat de goede toon is om mensen aan te spreken. “Hij kan juist die toon vinden die voor begrip zorgt bij de schuldenaar en die weet te overtuigen voortaan eerder te betalen, zodat een dagvaarding of andere gerechtelijke procedures worden voorkomen”, aldus Jurgen Zuurman van De Voordeligste Deurwaarder. Want het is beslist niet zo dat je een klant kwijt bent als je een deurwaarder inschakelt om openstaande facturen alsnog te incasseren.

Lees meer:
Haal alles uit je flyers met deze tips
Werkend Nederland treint files voorbij

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.