Retail Champion Unrobe brengt ode aan Amsterdamse vuilnisman met ‘zero waste’ collectie

De op de Amsterdamse vuilnisman geïnspireerde ‘Heroes of Waste’ capsule collectie van duurzaam kledingmerk Unrobe is alleen beschikbaar via pre-order om overproductie tegen te gaan en aandacht te vragen voor de groeiende afvalberg in de mode-industrie. Unrobe won vorige week de Vedis Innovative New Retail Champion 2018 Award.

Amsterdam, 1 december 2018 – H&M heeft een voorraad van 4,3 miljard onverkochte kledingstukken. Een luxury merk als Burberry laat zijn overbodige voorraad verbranden om ‘het merk te beschermen’. Massaproductie in de mode-industrie is een groot probleem vinden Daan Ubachs en Koen Warmerdam van het duurzame kledingmerk Unrobe. “Middels deze collectie.

__________________

1 NYtimes.com

2 bbc.com 

willen wij aandacht vragen voor dit wereldwijde probleem”, zegt Daan Ubachs, mede-oprichter. Daarom introduceert Unrobe de capsule collectie ‘Heroes of Waste’, geïnspireerd op de Amsterdamse vuilnismannen en exclusief verkrijgbaar als pre-order voor 30 dagen. Zo produceert het merk precies wat er verkocht is, geen waste en vragen ze aandacht voor het probleem.

Lees ook: Duurzaam online kleding kopen… En de retours dan?

Het is een hot topic in de mode-industrie – de vervuiling, uitbuiting en groeiende afvalberg. Unrobe heeft als missie de mode-industrie uit te kleden van haar slechte gewoonten. Eén van die slechte gewoonten is overproductie die resulteert in een groeiende afvalberg. Er wordt alleen nog maar in massa geproduceerd en er heerst een wegwerpmaatschappij. Een slechte zaak vinden oprichters Daan Ubachs en Koen Warmerdam. Daarom gaan zij voor een geheel vernieuwend model: collecties verkopen op pre-order basis. “Door made-to-order te gaan, doen we daadwerkelijk iets aan het afvalprobleem”, zegt Koen Warmerdam. De collectie is vanaf nu te koop op unrobe.com en exclusief verkrijgbaar voor verkoop voor 30 dagen. Het zal na het sluiten van de pre-orders na een korte productietijd van 30 dagen uitgeleverd worden.

Capsule collectie

De ‘Heroes of Waste’ collectie is geïnspireerd op de Amsterdamse vuilnismannen. De mensen die onze straten elke dag schoon houden. Denk aan kleuren als fel oranje en donker blauw. Reflecterende details op de borst en achterop de capuchon. Het zijn ook precies de kleuren die getipt zijn voor Spring/Summer ‘19. “Daarom kan pre-orderen ook zo goed. Je bestelt voor het seizoen dat eraan komt. Je bent niet te vroeg, je bent niet te laat, je bent precies op tijd”, aldus Daan Ubachs. In samenwerking met de gemeente Amsterdam is het lookbook gemaakt samen met een aantal Amsterdamse ‘Heroes of Waste’. “De vuilnismannen reageerden positief en wilden graag meedoen”, zegt Koen Warmerdam. De foto’s zijn geschoten op de Amsterdamse Zeedijk en in het volledig duurzame afvalinzamelingsgebouw van de gemeente. “Het is leuk dat een duurzaam kledingmerk op een creatieve manier aandacht vraagt voor het afvalprobleem en onze vuilnismannen wil eren. Daar wilden we graag onze medewerking aan verlenen”, zegt Ronald Boekhout van Solinge, manager afvalinzameling van de gemeente Amsterdam.

 

Dressing people by undressing the industry

Unrobe kleedt de mode-industrie uit wat betreft vervuiling, gevaarlijke werkomstandigheden, uitbuiting van fabrieksmedewerkers, Co2 uitstoot en nu ook van het groeiende afval probleem. Dit gebeurt door uitsluitend duurzame stoffen te gebruiken voor de producten. Met het gebruik van organisch katoen worden er geen chemicaliën, noch pesticiden gebruikt. Per T-shirt bespaart Unrobe al snel 2500 liter water vergeleken met een T-shirt van normaal katoen. Daarnaast produceert Unrobe in premium fabrieken in Portugal en Italië waar goed voor de werknemers wordt gezorgd. Elk product heeft een QR-code die je direct naar de website stuurt en laat zien waar, hoe en door wie jouw product gemaakt is. Unrobe geeft volledige transparantie. “Dat doen we ook door de prijs uit te kleden. We laten precies zien hoeveel het product heeft gekost, wat onze marges zijn en door direct aan de consument te verkopen zijn we veel goedkoper dan traditionele merken”, aldus Daan Ubachs.

De capsule collectie is vanaf nu online te bestellen op unrobe.com en de voorverkoop sluit op 30 december. De productie wordt begin februari 2019 thuis bezorgd.

Lees meer:
Tijd voor circulaire horloges!
Jonge Amsterdamse onderneemster lanceert duurzame plastic-wollen sjaals, GET SCARVED

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.