Europese Milieuzones in Nederland: een overzicht

Steeds meer komt er oog voor de effecten die wij mensen op het milieu en het klimaat, en één uiting hiervan zijn de milieuzones die overal in Europa, maar zeker ook in Nederland opduiken. Hoewel de regels hiervan per stad kunnen verschillen, is de achterliggende gedachte hetzelfde: de meest vervuilende voertuigen worden geweerd uit de milieuzone. Voor eigenaren van oude auto’s en dieselauto’s kan dit betekenen dat ze in de toekomst, of misschien zelfs nu al, niet meer in het gebied mogen komen met hun vervuilende voertuig. Maar waar is dit het geval? We geven je een overzicht van Europese milieuzones in Nederland, aangeboden door handelaar in auto-onderdelen Carpardoo.

Amsterdam

In de hoofdstad is de binnenstad en een deel van het omliggende gebied aangewezen als milieuzone. Op het moment is het zo dat oude vrachtwagens, campers en bestelwagens die op diesel rijden de zone niet meer in mogen. Maar ook oude bussen en taxi’s die op diezelfde brandstof rijden komen er niet meer in, evenals oude bromfietsen en snorfietsen. Met een personenauto mag je voorlopig nog wel de milieuzone in, ook als deze op diesel rijdt of een oldtimer is. In Amsterdam wil men graag vanaf 2030 alle auto’s die niet elektrisch zijn gaan weren, maar dat ligt nog ver in de toekomst.

Utrecht

Ook Utrecht heeft een milieuzone ingericht in de stad. Hierbinnen ligt de binnenstad, het stationsgebied, de Jaarbeurs en een aantal omliggende wegen. Deze milieuzone sluit oude vrachtwagens, bestelwagens én personenauto’s die op diesel rijden uit. Oud betekent in dit geval met een datum eerste toelating die voor 1 januari 2001 ligt. Het overtreden van deze regels is een duur geintje: maar liefst 230 euro voor vrachtwagens die ten onrechte de milieuzone betreden, en 90 euro voor een personenauto. Twijfel je over of jouw auto de zone in mag, dan kun je op de website van de gemeente Utrecht een kentekencheck doen.

Arnhem

Ook in de hoofdstad van Gelderland bestaat er een milieuzone. Deze omvat de singels, de Weerdjesstraat, het Nieuwe Plein en het gebied daarbinnen. Het Airborneplein is uitgesloten van de milieuzone. In deze zone gold al langer dat oude vrachtwagens die op diesel rijden er niet mogen komen. Sinds het begin van dit jaar geldt dit echter ook voor personenauto’s die op diesel rijden en van voor 2005 zijn. Ook hier is een kentekencheck mogelijk om zeker te weten of je de milieuzone in mag met je auto. Overtreding van de regels kost je 95 euro. Daar kun je niet stiekem aan ontsnappen, want er wordt gehandhaafd met behulp van een geautomatiseerd digitaal camerasysteem.

Rotterdam

In Rotterdam wordt de milieuzone juist minder streng. Voor vrachtwagens op diesel die niet aan de Euro IV-emissienorm voldoen blijft de milieuzone gehandhaafd voor de binnenstad en de ’s-Gravendijkwal. Maar benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mogen al weer ongestraft het gebied in. Dieselauto’s van voor 2001 mogen dat vanaf 2020 weer, maar tot die tijd dus nog niet. Maak de fout niet, want het kost je 95 euro aan boete bus 9 euro aan administratiekosten. Camera’s en handhavers houden de boel in de gaten. Een dagontheffing is mogelijk, maar moet wel aangevraagd worden.

Andere steden

In andere Nederlandse steden heb je als eigenaar van een personenauto nog niet te maken met restricties in een bepaalde zone. In Nijmegen wordt echter wel overwogen door de groene coalitie om een milieuzone in te stellen voor op zijn minst het centrum van de stad. Wanneer dit gerealiseerd gaat worden en verdere details hierover zijn nog niet bekend, maar het is in de toekomst zeker verstandig om eerst even te controleren of het zo ver is voordat je je naar Nijmegen begeeft. In Maastricht wordt ook serieus gewerkt aan het instellen van een milieuzone. Deze stad wil met vignetten gaan werken. Het is de bedoeling dat vrachtwagens, bestelwagens en ook personenvoertuigen die op diesel rijden lager dan euroklasse 4 de zone dan niet meer in mogen.

Milieuzones enkel voor vrachtwagens en bussen

Verschillende steden hebben op dit moment een milieuzone die enkel nog geldt voor vrachtwagens en soms ook bussen. Dit zijn de Brabantse steden Breda, Eindhoven, Tilburg en Den Bosch. In Zuid-Holland zijn dit Den Haag, Leiden, Delft en Rijswijk. In Limburg is dit Maastricht. In andere delen van het land is er nog geen sprake van een actieve milieuzone. Het ligt echter wel voor de hand dat dit op termijn ook daar gaat gebeuren.

Lees meer:
Milieubewust eten is niet zo moeilijk

Het belang van elektrische fietsen voor het milieu

Een beter milieu begint bij:

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.