Insecten, zeewier-wraps en sokken van oude visnetten in de schappen bij Lidl

Supermarktketen presenteert vanaf 27 juni duurzame producten van de toekomst tijdens themaweek ‘FutureGoods’

 Insecten, granola met meelwormpoeder, zeewier-wraps, sokken van oude gerecyclede visnetten en ‘rescue food’. Supermarktketen Lidl organiseert vanaf 27 juni, in samenwerking met incubator StartLife, de themaweek ‘FutureGoods’. Een week lang liggen er bijzondere, duurzame en innovatieve producten in de schappen van alle ruim 400 Lidl-filialen in Nederland, afkomstig van jonge lokale start-ups en leveranciers.

Op zoek naar ideeën die vernieuwend, gezond of duurzaam zijn, deed de supermarkt afgelopen zomer een oproep om ‘FutureGoods’te pitchen. Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Een organisatiebrede jury heeft uiteindelijk 12 leveranciers gekozen die tijdens de themaweek schapruimte krijgen bij Lidl. Daarnaast hebben de gekozen startups en leveranciers ook trajectbegeleiding van Lidl en StartLife gekregen, om zo door te groeien naar grootschalige productie.

De consument kiest steeds meer voor plantaardige- of duurzame producten. Met de FutureGoods themaweek maakt Lidl deze innovatieve producten voor een brede doelgroep toegankelijk. Daarnaast bieden we lokale leveranciers de kans om met hun unieke concept in de schappen van alle Lidl-winkels te liggen’’, aldus Erik van den Hoogen, senior-manager inkoop bij Lidl Nederland.

De deelnemende ondernemers en producten zijn:

  • Star Sock – Sokken van biokatoen en gerecyclede oude visnetten.
  • Zzinga – Een duurzaam en licht alcoholisch drankje. Een nieuwe variant op honingwijn die helpt bij de bescherming van bijen.
  • Gigi Gelato – Gigi’s is 100% vegan ijs gemaakt van fruit en groente.
  • Krusli – Cruesli gemaakt van reststromenvoedsel, ook wel ‘rescue food’ genoemd voor een duurzaam ontbijt.
  • Seamore – heeft als missie de wereld kennis te laten maken met het eten van zeewier via zeewierwraps.
  • Little Hero – is in 2019 opgericht met de ambitieuze missie om iedereen kennis te laten maken met superfoods en introduceert een gezonde en duurzame bron van voedingstoffen via o.a. eetbare insecten.
  • Farmer&Foodie – streeft ernaar de foodprint zo laag mogelijk te houden voor haar wortel- en tomaten burger.
  • Bijt – De kweeksets van Bijt maken thuis kweken van biologische kiemgroenten voor iedereen toegankelijk.
  • Arenshof – De oprichter van Arenshof heeft met zijn recept voor aardappelbrood in de finale van het tv-programma De Nieuwe Lekkerbek gestaan.
  • Gro – Bij Gro staat de zeer smakelijke, veelzijdige en circulair geteelde oesterzwam centraal waarvan zij onder andere bitterballen en kroketten van maken.
  • Food2smile – De oprichter van Food2smile is voedingsconsulent en al jaren bezig met een strijd tegen obestitas en overgewicht. Als alternatief voor snoep en chips heeft ze suikervrije snacks ontwikkeld zoals Popped Soja Chips en Suikervrije snoepjes.
  • Banabar – Banabar is de eerste biologische fruit- en notenreep op basis van gedroogde banaan in de Nederlandse markt.

Over Lidl

Lidl is één van de grootste supermarktketens van Nederland met inmiddels meer dan 400 filialen. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt Lidl een ruim assortiment in food en non-food artikelen.

Over StartLife

StartLife, founded by Wageningen University & Research, ondersteunt food & agri startups om zich te ontwikkelen tot toonaangevende bedrijven. Het wereld- voedselprobleem vraagt om radicale veranderingen in de voedsel- en landbouwsector. StartLife gelooft dat startups, door hun innovatief vermogen, de stuwende kracht zijn naar een duurzame wereld. StartLife werkt al ruim tien jaar samen met startups. In de afgelopen zes jaar ondersteunden we bijna 300 startups die technologische innovaties op het gebied van voedsel en landbouw ontwikkelen.

Onze missie is om ondernemerschap te bevorderen in voedsel- en landbouwsector, en ondernemers en hun teams te ondersteunen bij het transformeren van innovatieve ideeën in ondernemingen met een wereldwijde impact.

Voor meer informatie kijk op de website: www.start-life.nl

Lees ook:

Duurzaamheid in de koffiebranche

Duurzaam vakantie vieren in het Zwarte Woud

Duurzaam jouw woning verwarmen? De vijf beste tips!

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Win het My Magic Mud tandpasta pakket

> Witte tanden binnen 2 weken!

> Natuurlijke ingrediënten: Kokosolie, Actieve kool en Bentoniet klei

> Vegan & Puur zonder fluoride

> Blijf op de hoogte van onze beste artikelen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en je maakt automatisch kans!

 

U bent succesvol aangemeld.