OnePlanetCrowd 1e platform voor duurzame producten

Duurzame en innovatieve ondernemingen ontdekken crowdfunding.

Vanaf vandaag groeien bedrijven dankzij Oneplanetcrowd.nl, het eerste crowdfundingsplatform voor enkel innovatieve duurzame producten en diensten, waarin De Betere Wereld founding partner is. Ondernemer Martin Voorzanger van Toogethr: “Het gaat bij Oneplanetcrowd om meer dan winst maken, dus ook om ‘planet & people’. Dat spreekt me aan.” Eefje Brugman van De Krat: “Het is een nieuwe manier om een duurzaam publiek te bereiken.”

Crowdfunding is in opkomst. Nederlanders willen steeds vaker samen investeren: in het eerste halfjaar van 2012 al bijna 1,5 miljoen euro. Oneplanetcrowd is het eerste crowdfundingsplatform voor duurzame producten en diensten. Iedere consument is potentiële investeerder op Oneplanetcrowd. Medeoprichter Coenraad de Vries is ook Managing Partner van Start Green Venture Capital: “Elke ondernemer weet dat omzet de beste financiering is. Als je early adopters kunt mobiliseren, heb je niet alleen minder risicokapitaal nodig, maar groei je ook nog eens veel harder. Want crowdfunding creëert enthousiaste ambassadeurs voor je innovatie.”

oneplanetcrowd
Maarten de Jong kan niet wachten zijn duurzame crowdfunding platform te lanceren. Rond 17uur is het dan zover: de popelende ondernemers van OnePlanetCrowd wiebelen van de ene voet op de ander. Ze zijn best zenuwachtig. Michal Svoboda van Urban Essence kan niet wachten om zijn innovatieve open haard op bio-ehtanol in menig stadsappartenement te kunnen plaatsen. De Krant met streekproducten wil Rotterdam veroveren. Bij De Nieuwe Pers kan je je abonneren op een journalist.

Heldere boodschap

Het geld dat je via Oneplanetcrowd investeert krijg je terug met rente, óf in de vorm van producten. En dat laatste is nieuw. Oneplanetcrowd-oprichter Maarten de Jong: “Crowdfunding moet vooral leuk zijn. Op onze website staan aantrekkelijke, lekkere en innovatieve producten en diensten. Allemaal van ondernemers die de planeet een beetje groener willen maken. De boodschap is helder: ‘Geloof je in dit product? Investeer, dan heb je het straks als eerste in bezit!’ Hoe succesvoller de campagne, hoe beter de basis voor de jonge bedrijven.”

Campagne: geld en meer
Tien ondernemers gaan op 10 oktober van start met hun campagne via Oneplanetcrowd. Ze stellen als doel om een bedrag op te halen tussen de €10.000 en €25.000. Wordt het doelbedrag gehaald, of zelfs overschreden? Dan krijgen de investeerders uit de crowd hun inleg terug in producten en/of met een gunstige rente. Naast groeifinanciering, levert een campagne op Oneplanetcrowd ondernemers nog veel meer op: naamsbekendheid, marketing en munitie voor grotere afnemers en financiers. Of een nieuwe markt, in het geval van streekproductenleverancier De Krat. Eigenares Eefje Brugman: “De Krat wil Zuid-Holland veroveren en uitbreiden naar Rotterdam. Daar gebruiken we onze campagne voor op Oneplanetcrowd. Bij verkoop van voldoende proefabonnementen, kunnen we voortaan ook in Rotterdam gaan leveren.”

Investeerders worden ambassadeurs

Oneplanetcrowd is een goede aanvulling op bestaande crowdfunding-sites. Martin Voorzanger van Toogethr: “Sympathiek aan Oneplanetcrowd is de mogelijkheid om de crowd je product te bieden, of een lening, of een combinatie van beide. Investeerders worden zo sneller ambassadeur van je bedrijf. Voor ons bedrijf, een community voor carpoolen, is dat een kans om te groeien. Vergelijk het maar met Facebook in het begin: elke nieuwe gebruiker levert het totale netwerk extra waarde op.”

oneplanetcrowd
Als Victoria Koblenko haar ijsje van Prof Grunschnabel eindelijk op heeft geeft ze het startsignaal en schittert de website op het grote scherm. Nu is bekend wie deze diverse mix aan duurzame ondernemers zijn. De komende drie maanden is het erop of eronder voor deze groene entrepreneurs. Ze gaan de ‘crowd’ willen mobiliseren om een bedrag te investeren in hun bedrijf. Daarvoor krijgen ze de producten als eerste in bezit.

De bedrijven, de ondernemers en hun projecten
Om wat voor bedrijven en projecten gaat het?
1. Toogethr: Cool carpoolen Op een winderig terrein wachten tot je wordt opgehaald? Vergeet het maar. Het nieuwe carpoolen werkt met apps en een online community, opgericht door Martin Voorzanger. Chauffeurs en meerijders vinden elkaar op Toogethr, een bruisend interactief platform.
2. De Nieuwe Pers: duurzaam nieuws op je tablet Het nieuwe krantenlezen doe je met een persoonlijk e-abonnement op journalisten die jij goed en interessant vindt. De Nieuwe Pers van Jan Jaap de Heij is een innovatieve app en richt zich in het bijzonder op duurzaam nieuws door kwaliteitsjournalisten.
3. gCab: groene taxidienst en meer gCab is een nieuw en fijnmazig vervoerssysteem dat al winstgevend is. Elektrisch; dus schoon, veilig en geruisloos. Vanaf 5 euro vervoert gCab je pakje of jouzelf! Het bedrijf van Frank van de Vorm wil uitbreiden naar Amsterdam en andere Europese hoofdsteden.
4. De Krat: streekproducten in Rotterdam De regio Rijnmond kan zich abonneren op een krat met streekproducten: groente, fruit, vlees en vis. Dit is al een succes in Amsterdam, Utrecht en ’t Gooi. Initiatiefnemer Eefje Brugman wil ook in regio Rotterdam gaan leveren.
5. TWO-O: gadgets van afvalhout Twee jonge ondernemers, Bob Koning en Rodny Heemskerk, brengen gave gadgets van sloophout op de markt. Ze willen meer bekendheid voor hun designmerk TWO-O. Met hulp van de crowd loopt hip Nederland komende zomer met een houten zonnebril!
6. Ebretti: langer scooteren De gruwel van elke berijder van een elektrische scooter: de batterij gaat te snel leeg. Ebretti heeft hier wat op gevonden. Een uitneembare batterij van ondernemer Maurits van Giezen maakt het mogelijk om overal op te laden. Dat geeft een prettig grote actieradius!
7. La Red: gezonde chocola De droom van elke smulpaap: heerlijke chocola met niet-dikmakende suiker. Het bedrijf van Christel Slijkerman kiest voor een gezonde en lekkere suikervervanger en voor eerlijk geproduceerde chocola. De crowd bepaalt welke nieuwe smaak La Red chocola op de markt komt.
8. Sit and Heat: zuinige terrasverwarming 95% zuiniger dan hittestralers: het kan! Als het aan Jorg Rijkschroeff en Paul Schurink ligt, is dit nieuwe warmteproduct de standaard in iedere tuin en op elk terras. Zo worden de Hollandse zomerdagen langer en zwoeler, zonder milieubezwaren.
9. Urban Essence: haard zonder troep De aanwinst voor elk stadsappartement: een duurzaam gestookte haard zonder rookafvoer. De Urban Essence Multi Functional Mobile Fire Place van Michal Svoboda is mooi, mobiel, en lekker warm. Het is plug and play, dus er is geen gasaansluiting of stookhout nodig.
10. Prof Grunschnabel: plantaardig ijs Verrukkelijk duurzaam ijs, zonder dierlijke ingrediënten. Deze smakelijke ijssoorten, ontwikkeld door Pepijn Ornstein, zijn ook uitermate geschikt voor volwassenen en kinderen met een lactose-allergie.

De initiatiefnemers en partners
Oneplanetcrowd is een initiatief van managing director Maarten de Jong en van Coenraad de Vries en Laura Rooseboom van Start Green Venture Capital. Partners zijn: Stichting Startlife, Deloitte, KplusV Organisatieadvies, Kennedy Van der Laan, Green Metropole, Strawberry Earth, Duurzaam Bedrijfsleven én De Betere Wereld.

Solar charger voor eerste 50 investeerders

Strawberry Earth biedt voor de eerste 50 investeerders Solar Chargers aan, een duurzame oplader voor je smartphone.
De bezoekers van het festival of Cools dromden zich om de tafels. Het enthousiasme bij het publiek is er in ieder geval al. Nu de rest van de crowd nog! Ga naar de site om je eigen investeringskeuze te maken:

www.oneplanetcrowd.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.