MUD Jeans is een van de fair fashion pioniers

Onze jeans besparen gemiddeld 92% water, 67% CO2 en 49% land

MUD Jeans laat consumenten vanaf nu precies zien wat de milieu-impact is van iedere jeans. Het circulaire jeansmerk kan deze inzichten delen doordat het als eerste jeansmerk ter wereld de milieu-impact van haar complete productportfolio heeft laten doorrekenen door middel van een Life Cycle Assesment (LCA) uitgevoerd door Eco chain. Daaruit blijkt dat MUD Jeans in vergelijking met een standaard jeansmerk maar liefst 92 procent minder water en 47 procent minder land gebruikt. Ook wordt er 69 procent min- der CO2 uitgestoten.

Door Almar Fernhout

MUD Jeans is een van de fair fashion pioniers wat deed jou besluiten om MUD jeans op te richten?

Sinds mijn 25e heb over de hele wereld gewoond en in de kledingindustrie gewerkt. Ik heb in China, Hongkong en Frankrijk gewoond en een succesvolle car-

Carrière gehad. Ik had nadat ik mijn eigen bedrijf verkocht wat ruimte om een pauze te nemen om te gaan genieten en naden- ken. Na een sabbatical van vier jaar begon ik na te denken ‘waar ben je mee bezig geweest’. Die snelle handel was niet meer wat ik wilde. Ik wilde iets doen om de wereld verder te helpen. De kledingindustrie is een van de meest vervuilende industriën en de impact van het meest populaire kleding item, jeans, is met 2 miljard per jaar gigantisch. De impact die je daar kan maken is mijn drive. Nu merken we dat we in de jeans-, in de kledingindustrie en ver daarbuiten impact maken. We zijn een luis in de pels in de jeans wereld maar zijn tegelijkertijd de voorloper en ijsbreker. Er wordt door de grote jongens naar ons gekeken.

Jullie hebben een “lease a jeans” concept ho werkt dit precies?

Voor een sign-up fee van €29 en €7,50 per maand kan je een jeans leasen. Je leaset hem voor een jaar, daarna kan je hem (zonder verdere kosten dus) houden, ruilen of terugsturen. Je kan meerdere jeans leasen op een abonnement, voor de tweede jeans betaal je dan alleen de €7,50 per maand. Dat is leuk en gebeurd ook veel. Als je eenmaal weet welk model goed zit is het wel zo gemakkelijk om daar een andere kleur van te bestellen. Er zijn ook huishoudens die meerdere abonnementen hebben lopen.

Zie je dat consumenten steeds meer warm lopen voor eerlijke mode?

Ja en nee. Wij merken dat er veel aan- dacht wordt besteed aan duurzame mer- ken en wij worden vaak als voorbeeld genoemd. Ook internationaal, we zijn vorige weke nog in de NY Times genoemd. Covid-19 geeft natuurlijk een extra boost. Nu gaan we ineens allemaal nadenken over hoe we de economie en samenleving anders zouden moeten inrichten en meer circulair. Het is mooi om als voorbeeld genoemd te worden maar we hebben natuurlijk ook de daad- kracht nodig. Mensen die echt bewustere keuzes maken. En er niet alleen over praten. Het is toch makkelijk om terug te vallen in routine. Wij zijn positief over de toekomst. We merken dat het voortva- rend gaat en dat steeds meer mensen nu daad bij het woord voegen!

Jullie zijn in meerdere landen actief hoe gaat dat het internationaal uitrollen van MUD jeans?

Klopt, we zijn aardig op weg in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Scandinavië, Frankrijk en we zijn net met een agent in Spanje begonnen. Duitsland is vanaf dag 1 een succes. Dat komt omdat ze daar zo ver voorop lopen in duurzaamheid. Qua kleding maar ook qua food. In Berlijn stond de eerste verpakkingsvrijer supermarkt. In steden als Berlijn en Hamburg bestaan al jaren hippe en duurzame winkel. In Nederland komen er ook steeds meer, en zijn er steeds meer grote stores die merken dat de consument om duurzame alternatieven vraagt. Dan wordt het echt prioriteit. Zwitserland gaat ook heel erg goed. Er wordt daar veel aandacht aan het klimaat besteed, de FridaysforFuture zijn daar veel in het nieuws en voor de Zwitserse is het bijna een sport om duurzame keuzes te maken. Natuurlijk scheelt het dat ze ook vaak een gunstig inkomstenpatroon hebben.

Welke sustainable brands inspireren jou als ondernemer?

Tony Chocolonely, Dopper, Fair Phone, Patagonia, Finisterre. Allemaal B Corps, Benefit Corporations, net zoals wij.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jullie om MUD jeans te laten groeien?

We zijn nu keihard aan het doorbreken. Alles gaat in een stroomversnelling. Gelukkig zijn we goed voorbereid m de groei aan te kunnen. Onze fabrikant kan gemakkelijk opschalen en wij ook. We hebben de juiste transseasonal collectie. We hebben bewust geen collecties omdat wij geloven in essentials, mooie jeans die lang mee gaan. We introduceren af en toe een nieuwe kleur, meestal gebaseerd op een innovatieve techniek, zoals over een paar weken onze Undyed jeans; gemaakt zonder indigo en onze Coloured jeans; gekleurd op basis van natuurlijke mineralen. We hebben net met Ecochain ons Life Cycle Assessment afgerond waar- bij we de impact van iedere jeans hele- maal hebben doorgerekend. Van het plukken van de katoen tot het verven van de garen en die energie die daarmee gepaard gaat. Onze jeans besparen gemiddeld 92% water, 67% CO2 en 49% land. Dringen om trots op te zijn. Om de volgende stap te zetten moeten nog meer mensen dit weten. Naamsbekendheid daar draait het om.

Lukt het om jeans 100% circulair te produceren?

We hebben de afgelopen periode een samenwerking tussen industrie en onder- zoek opgezet door samen met het lectoraat Sustainable & Functional Textiles van Saxion Hogeschool de mogelijkheden tot het ontwikkelen van de eerste 100% post- consumer gerecyclede katoenen jeans te ontwikkelen. De eerste stap in het ontwikkelen van deze 100% gerecyclede jeans is het ontwikkelen van het garen, waarbij mechanische gerecyclede vezels en geregenereerde cellulosevezels worden gecombineerd. De afgelopen periode zijn geschikte stakeholders gevonden en zijn de eerste experimenten opgezet. Het ver- hogen van het percentage gerecyclede materiaal in onze jeans draagt bij aan het verkleinen van de grote stroom textielafval die er op dit moment in Nederland (en de rest van de wereld is). Met deze verandering is er dus begonnen aan een nog duurzamere toekomst! Wij waren initiatiefnemer en hebben de juiste partners bij elkaar weten te brengen om samen te werken aan een duurzamere en meer circulaire toekomst. De jeans gaat er komen. We moeten nu de lab tests van juli afwachten.

Waar ben je het meest trots op als het gaat om de reis die je hebt gemaakt met MUD jeans en wat zou je nog heel graag willen?

Groei is een vies woord maar ik wil dit wel groter maken. Omdat je dan meer impact maakt, het is duidelijk te zien in ons sustainability report dat je impact door volume kan maken. Als wij veel goede spijkerbroeken verlopen worden er vanzelfsprekend minder vuile spijkerbroeken verkocht. En daarmee kunnen we fast fashion afremmen. Ik wil ook graag een boek schrijven en jonge mensen inspire- ren. We hebben de afgelopen weken webinars gedaan en onze kennis over duurzaam ondernemen gedeeld. Er zijn veel studenten die op het punt staan een belangrijke beslissing te maken voor de richting die e uit gaan in hun carrière. Als we hen een beetje op het juiste gedachtepad kunnen zetten kan dat al betekenis- vol zijn. En er zijn veel ondernemers die wel anders willen maar zich afvragen, hoe begin je, hoe start je, hoe kan je BCorp worden. Ik hoop dat ik daar in de toe- komst een rol in kan vervullen. Als je een bedrijf als MUD Jeans begint en je bent er eerlijk in en rechtlijnig en je kan dat ook duidelijk laten merken, door BCorp te worden, doen veel mooie mensen mee. Ik heb de afgelopen jaren heel veel geleerd van alle talentvolle mensen om me heen. Dat geeft me energie.

Bert van Son

www.mudjeans.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *