FairFriends: kleurrijk vilt van Cute-Factory

fair-friend-vilt

Shoppen & Geven voor een betere wereld

FairFriends zijn mensen met passie, die jou graag vertellen over het verhaal achter hun product of project. Deze keer spraken wij met Hilda Riesebos van Cute-Factory, deelnemer van FairFriends.nl.

FairFriends.nl won eerder de Wereldprijs in de categorie Eerlijke Handel van de ASN Bank. Uitsluitend eerlijke producten met een goed verhaal, direct gekocht van de producent. En doneren aan indrukwekkende kleinschalige projecten van ANBI-erkende goede doelen. Bij ieder product of project vind je daarom uitgebreide informatie. Zo weet je wat je koopt en waaraan je doneert en hoe je bijdraagt aan een duurzaam eerlijke en gelukkige wereld. Samen shoppen én geven voor een betere wereld! www.fairfriends.nl

Wat is uw visie met betrekking tot een betere wereld?
Proberen om een stuk bij te dragen op de manier die voor iedereen verschillend is. Het is al geweldig om 1 mens een beter leven te geven, nog mooier als je de gelegenheid hebt om meer mensen blij te maken. Dat kan door aandacht geven, geld geven, je inzet voor een goed doel of zorgen voor werk en inkomen.

Is uw bedrijf/de webshop een exponent van de huidige tijdsgeest / transitie naar een betere wereld, of  wat deed u besluiten te starten als ondernemer in faire producten?
Mijn beslissing om “iets” te gaan doen kwam spontaan toen ik door Nepal reisde in 2007.  Daar zag ik armoede en mooie producten. Ik kwam uit de interieuradvisering, eigen bedrijf, en kon de verschillen niet goed rijmen met elkaar. Mensen die ik adviseerde die eigenlijk alles al hadden maar niet mooi genoeg tegenover mensen die in armoede leefden. Daar ben ik over gaan nadenken en besloot niet lang daarna om me te gaan richten op bedrijven in Nepal die mooie vilten producten maken en die te gaan verkopen in Nederland. Sindsdien heb ik een groothandel en lever aan winkeltjes.

fairfriends

Bezoekt u uw leveranciers in de betreffende landen persoonlijk? Zoja, wat kunt u over het bedrijf/de producten /de ambachtslieden vertellen?
2 keer per jaar ga ik naar Nepal en bezoek de leveranciers van de producten. Zie het verhaal in mijn website www.cute-factory.com

Kijken we naar de sociale impact hiervan, wat kunt u vertellen over de gevolgen van uw samenwerking voor de desbetreffende toeleverancier?
De vrouwen die bij deze bedrijven werken kunnen niet altijd terecht als er geen orders binnenkomen bv. Dus door zoveel mogelijk te bestellen kunnen de vrouwen zo vaak mogelijk werken. Voor een groep vaste medewerkers is er dagelijks meestal werk genoeg. Als er grote bestellingen binnenkomen is er voor veel  meer vrouwen werk. 1 van de bedrijven Friends Handicraft wordt gerund door twee Nepalese vrouwen die zich elke dag inzetten om andere vrouwen te helpen. Twee gepassioneerde vrouwen die mannen hebben met een goed inkomen. Zij vinden dat ze zelf geen salaris hoeven omdat ze het toch goed hebben. De sfeer is warm en gezellig. Er wordt veel gelachen maar ook hard gewerkt. Bij ziekte krijgen ze doorbetaald, jaarlijkse inentingen worden door het bedrijf vergoed. Dokterkosten worden betaald. Ze sponseren twee meisjes bij hun studie. Hun moeder is een aantal jaren geleden gestorven, zij was 1 van de medewerkers vanaf de oprichting van Friends Handicraft.

Hoe screent u de mogelijke leveranciers/producten?
Je moet rekening houden met dat je nooit 100% zeker kunt zijn van de kwaliteit. Het is belangrijk om te weten wat je aan een leverancier hebt, of ze op tijd leveren, of ze leveren wat je besteld hebt. Daar is tijd voor nodig om daar in te groeien. En belangrijk dat er een contactpersoon is die betrouwbaar is en weet wat wij belangrijk vinden. Ik vind het belangrijkste dat het een sympathiek bedrijf is. Zij moeten jou als klant ook leren kennen: wat wil de klant van ons, welke eisen stelt zij/hij en hoe kunnen wij er aan tegemoet komen. Dat is voor die bedrijven ook niet altijd eenvoudig.

Wat kunnen we van uw webshop/bedrijf in de, al dan niet nabije, toekomst verwachten?Uitbreiding van het assortiment en zeker het verhogen van kwaliteit en streven naar steeds betere producten.

U heeft onlangs besloten deel te nemen aan het FairFriends-concept. Wat was voor u hiervoor de reden?
Ik ben al lang met Marcel (Rector, initiatiefnemer – Red.) met gezamenlijke transporten uit Nepal bezig. Wij kennen elkaar al vrij lang en vanaf het begin van zijn plannen heb ik mij er al toe aangetrokken gevoeld om samen met meerdere bedrijven met eerlijke handel iets goeds neer te zetten. Voor veel mensen herkenbaar en bereikbaar worden.

Wat zijn uw verwachtingen van het concept?
Het heeft tijd nodig maar ik denk met inzet en een lange adem dat we uiteindelijk een goed werkend platform hebben . zeker de combinatie met de projecten.

Heeft u eventueel nog een specifieke rol in FairFriends? Bijv mbt FF-events.
Ik ben al veel in overleg met Marcel en bijeenkomsten mbt tot de events en de zoektocht naar een geschikte winkel lokatie.

Wilt u nog iets toevoegen?
Ik vind het belangrijkste: beslissen wat we gaan doen! Daarna kijken hoe we het gaan doen. Dat komt altijd goed.

www.fairfriends.nl/cute-factory

FairFriends

 

Lees ook:
> FairFriends: mooie Indiase producten, van Emax Domina
> FairFriends: Nepalese thee, van Bluegreens

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.