Foodwatch wil eerlijke voorlichting inhoud en herkomst producten

Dagelijkse misleiding in de supermarkt

“Beste foodwatch-er,

Afgelopen zaterdag las ik in The Guardian dat er in de Engelse supermarkten op grote schaal wordt gefraudeerd. Uit een steekproef van 900 producten in Engelse supermarkten bleek dat ruim 1 op de 3 producten niet de beloofde ingrediënten bevatten of waren de etiketten ronduit misleidend. Zo bevatte mozzarella in enkele gevallen minder dan 50% echte kaas, één derde van de ingrediënten op vruchtensap etiketten waren onjuist, rundergehakt bevatte ook varkensvlees en gevogelte en wodka bevatte anti-vries (!).

Misleidende etiketten worden ook regelmatig in Nederland geconstateerd. Naar aanleiding van het artikel in The Guardian werd foodwatch dan ook direct door de media benaderd om een reactie te geven. In de reactie stelden wij dat er geen reden is om aan te nemen dat de situatie in Nederland anders is. Wij pleiten dan ook voor maatregelen die jou de garantie kunnen bieden dat je weet wat je eet.

foodwatch wil dat voedselfabrikanten ons eerlijk voorlichten over de inhoud en herkomst van hun producten. De overheid moet die transparantie en veiligheid waarborgen. Vind jij ook dat er paal en perk gesteld moet worden aan misleiding? Word dan nu foodwatch donateur!

De vele gezichten van misleiding
In de gemiddelde supermarkt liggen zo’n 30.000 producten. We hebben in de afgelopen jaren een flink aantal voorbeelden van misleiding aan de kaak gesteld. Denk aan Kellogg’s Frosties met een ‘melk en graan’ suggestie, terwijl deze repen in werkelijkheid geen graan bevatten en voor een derde uit suiker bestaan. Of het puur&eerlijk-merk van AH dat de suggestie wekt dat een product én puur én eerlijk is. In werkelijkheid zegt het merk alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is. De rest, van de samengestelde producten, kan net zo goed bestaan – en bestaat ook werkelijk – uit smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bio-industrie. En wat denk je van ‘Pure&Natural’ Cashewnoten? Je krijgt (ten onrechte) de indruk dat het om een biologisch en puur product gaat. Bovendien komt de smaak niet alleen van de grote hoeveelheid zout, maar ook van suiker, smaakversterker en aroma.

Als we kijken naar de trends die we het komende jaar kunnen verwachten zullen gezondheids- en natuurlijkheidsclaims voorlopig nog sterk aanwezig blijven in de schappen. Wil jij op deze claims kunnen vertrouwen? Word dan foodwatch donateur! Hoe meer consumenten achter foodwatch staan, hoe meer we kunnen bereiken.

De stand van zaken
De onjuiste of misleidende etiketten komen volgens foodwatch en andere deskundigen doordat het aantal steekproeven is afgenomen. Hier liggen voornamelijk bezuinigingen, die de laatste jaren ook in Nederland zijn doorgevoerd, aan ten grondslag. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de instantie die eigenlijk over ons voedsel zou moeten waken, stelt simpelweg dat de aanpak van misleiding ‘geen prioriteit’ is. Terwijl het probleem in Nederland mogelijk nog groter is dan in Engeland. Onderzoek van de Consumentenbond liet in 2013 namelijk zien dat vrijwel álle door hun onderzochte voedseletiketten fouten bevatten. Zo kloppen hoeveelheden regelmatig niet, staan ingrediënten veelal niet op het etiket of, indien ze er wel op staan, zitten ze juist níet in het product.

foodwatch
Onderzoekt al jarenlang misleiding rondom producten en pleit voor eerlijke informatie voor consumenten. Dat vergt een lange adem en dat kunnen we niet zonder jou. Daarom vraag ik jou om hulp. Wil jij ook dat eerlijk, veilig en gezond eten de norm is? Meld je dan nú aan als foodwatch donateur.

Alvast hartelijk dank,

Hilde Anna de Vries
Directeur foodwatch Nederland

PS: Geld om ons werk te kunnen doen is belangrijk, maar het aantal donateurs is ook essentieel. Hoe meer donateurs, hoe makkelijker het is om druk uit te oefenen op de industrie en de politiek. Word daarom vandaag nog donateur en vecht samen met ons voor jouw recht op eerlijk, veilig en gezond eten!

 www.foodwatch.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.