Groei Bio+ nóg groter dan de snelle groei van totaal bio-segment.
Bio+ maakt op de Dag van de Duurzaamheid bekend dat de afzet van Bio+ producten in de eerste helft van dit jaar weer met 13% is gegroeid. Dat is fors meer dan de 2,4% groei voor alle levensmiddelen die via het supermarktkanaal worden verkocht (bron IRI Nederland). Bio+ groeit ook sneller dan totaal biologisch. Over het hele jaar 2012 kende Bio+ ook al een forse groei van 21%.
Steeds meer consumenten kiezen voor lekkere voeding van natuurlijke origine. Door de vele berichten in de media over voedselincidenten groeit de behoefte aan transparantie in herkomst tot en met de boer. Mensen gaan bewuster nadenken over eten en komen dan al snel bij biologische producten uit. Dat is overigens niet iets van alleen dit jaar. De markt voor biologische en duurzame voeding groeit al jaren sneller dan de Chinese economie. In 2012 groeide Bio+ 21 procent, waarmee ze voor het derde opeenvolgende jaar het snelst groeiende merk in de Nederlandse supermarkt was (Foodmagazine). Door de financiële- en economische crisis zie je wel dat de groei in bio iets afvlakt. Bio+ verwacht over de tweede helft van het jaar 2013 een vergelijkbare groei als in de eerste helft te realiseren.
Vleesvervangers, kruidenierwaren en verse groenten
Bio+ groeide in de eerste helft van 2013 in vrijwel alle productgroepen. Met groeipercentages van tussen de 20% en 50% waren de groepen verse groente, vers fruit en droge kruidenierswaren de sterke groeiers. De Bio+ vleesvervangers groeiden zelfs meer dan 100% en kan verklaard door een grote uitbreiding van het Bio+ assortiment in vleesvervangers. Ook de groei in kruidenierswaren zoals bv muesli ’s, broodbeleg, conserven, houdbare zuivel en vruchtensappen wordt veroorzaakt door een sterke groei in assortiment en in distributie. Nieuwe Bio+ producten worden in nauwe samenwerking met supermarkten ontwikkeld. Door al in een vroegtijdig stadium afstemming te hebben is de kans op opname hoger en kan Bio+ onnodige ontwikkelkosten voorkomen. Dat maakt niet alleen de producten maar ook het samenwerkingsmodel duurzamer.
Dag van de Duurzaamheid
De Dag van de Duurzaamheid heeft als doel om te laten zien hoe groot de duurzaamheidsbeweging in Nederland al is. Particulieren, bedrijven, overheden, scholen en andere organisaties die met duurzaamheid bezig zijn laten van zich horen en willen ‘nieuwe mensen’ inspireren. Deze jaarlijkse dag is een initiatief van Urgenda. Urgenda wil de duurzaamheid daadwerkelijk versnellen om zo tot een kantelpunt naar een duurzamere samenleving te komen. “Het is tijd om te veranderen. Met slinkende grondstofvoorraden en een steeds sneller veranderend klimaat, is het noodzakelijk een nieuwe circulaire economie op te bouwen. Een economie waarin we meer delen en samenwerken én een goed leven hebben!” zegt Urgenda-directeur Marjan Minnesma. Doe zelf ook mee en help de duurzaamheidsbeweging te laten groeien!
Kringloop landbouw
Het sluiten van kringlopen is een belangrijke waarde van de biologische landbouw. Kringlooplandbouw is een wijze van boeren die is afgestemd op het gebruik van de op en nabij het boerenbedrijf aanwezige en geproduceerde hulpbronnen en voorraden. Denk hierbij aan zonlicht, mineralen, arbeid, organische stof en energie. Er is respect voor natuurlijke systemen zonder gebruik te willen maken van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen en andere overbodige toevoegingen. Hoe beter bodem, plant en dier op elkaar afgestemd worden, hoe minder verliezen, hoe minder inputs van buiten, hoe beter voor het milieu, het klimaat, het dier, de mens en de boer!
Bio+
Bio+ biedt met meer dan 300 lekkere biologische producten van natuurlijke komaf een oplossing voor ieder eetmoment. Bio+ is een platform waarin producenten van biologische voeding en supermarkten samenwerken om biologisch beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar te maken voor grote groepen consumenten. Er liggen Bio+ producten in meer dan 2500 supermarkten.
Kijk voor meer informatie op www.bio-plus.nl