Laatst bijgewerkt op 17 juni 2014
Laatste update op 17 juni 2014
Schaarste dreigt voor cacao!
Nederlanders zijn ware chocoholics, blijkt uit recent onderzoek van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad en chocoladeproducent Mars onder ruim 1500 Nederlanders. Vooral vrouwen zien de lekkernij als goed gezelschap bij verdriet (45%), eenzaamheid (36%) en teleurstelling (22%). Chocola blijkt daarnaast een groot geluksgevoel bij Nederlanders teweeg te brengen: vrouwen geven aan dat het zelfs het gevoel na het kopen van nieuwe schoenen overstijgt, mannen voelen een groter geluksmoment bij het eten van chocolade dan na een overwinning van hun favoriete sportclub.
Slechts één op de 10 Nederlanders denkt dat chocolade een schaars goed kan worden, terwijl dit in schril contrast staat met de realiteit. Volgens Solidaridad en Mars, één van de grootste chocoladeproducenten ter wereld, zou de lekkernij op termijn moeilijker te verkrijgen kunnen zijn, als de cacaoproductie niet verduurzaamt.
Samenwerking Mars en Solidaridad
In Ivoorkust, waar 40% van alle cacao vandaan komt, bedreigen armoede, interne conflicten, slechte arbeidsomstandigheden en verouderde landbouwtechnieken de cacaoboeren. Uit internationaal onderzoek blijkt dat de groei van de wereldwijde cacaoproductie stagneert, terwijl de vraag naar cacao nog steeds toeneemt. Voor Solidaridad, die een duurzame economie nastreeft in meerdere markten en daarbij nauw samenwerkt met grote marktpartijen, en Mars reden om de handen ineen te slaan met cacaoboeren in West-Afrika om hun positie te verbeteren.
Om de dreigende schaarste en het belang van verduurzaming van de cacaoteelt in Nederland onder de aandacht te brengen zijn Solidaridad en Mars gestart met het initiatief "for the love of chocolate", waar Katja Schuurman afgelopen donderdag in Amsterdam de aftrap van deed. "We moeten voorkomen dat chocolade een schaars goed wordt en daarom de cacaoproductie verduurzamen. Niet alleen voor onszelf, want ik wil graag chocolade kunnen blijven eten, maar ook zeker voor de cacaoboeren", aldus Katja.
Mars en Solidaridad werken samen aan verduurzaming van de cacaoproductie door lokale training van cacaoboeren. Dit leidt tot hogere opbrengsten, teelt met respect voor de natuur en een betere sociaal-economische positie voor de boer. Daarnaast heeft Mars als eerste toegezegd dat het uiterlijk in 2020 alleen nog verantwoorde cacao wil verwerken en is daarmee voorloper in de markt. In Nederland is vanaf begin dit jaar al een mooie stap in die richting gezet: alle Mars® repen die in Nederland verkocht worden bevatten 100% Utz*-gecertificeerde cacao.
*Een internationaal erkend keurmerk voor duurzame landbouw
Foto: Keke Keukelaar
Highlights
• Nederlanders eten bij elkaar meer dan 84 miljoen kilo chocolade chocolade per jaar. Europeanen zijn bij elkaar verantwoordelijk voor meer dan de helft van de wereldwijde chocoladeconsumptie. Voor Chinezen is chocola nog een luxeproduct, gemiddeld eten zij ‘slechts’ 12 ons per jaar per burger.
• Chocola wordt door het grootste deel van de Nederlanders als favoriete lekkernij gezien, en laat daarbij de oud-Hollandse traktatie kaas (44%), ijs (36%) en chips (34%) achter zich.
• Vrouwen zien chocola vooral als goed gezelschap bij verdriet (45%), eenzaamheid (36%) en teleurstelling (22%). Groningers eten de lekkernij vooral op stressmomenten, Drenten vaker als zij boos zijn en Zeeuwen op momenten van eenzaamheid.
• 4,5 miljoen boerengezinnen in West-Afrika, Indonesië en Latijns-Amerika produceren jaarlijks 3,6 miljoen ton cacao.
• Mars en Solidaridad hebben programma’s ontwikkeld om zoveel mogelijk van de 5 tot 6 miljoen cacaoboeren wereldwijd te bereiken en ondersteunen om de beschikbaarheid van cacao veilig te stellen voor de toekomst. Certificering van duurzame teelt is een van de hoofddoelstellingen. Naar schatting zal op termijn de wereldwijde vraag naar cacao het huidige aanbod met een miljoen ton overschrijden. Om de dreigende schaarste het hoofd te bieden is een alomvattende strategie ontwikkeld die de cacaoboer en zijn familie centraal stelt.
Over Solidaridad
Solidaridad werkt sinds 1969 aan duurzame en eerlijke handel in de productie van koffie, thee, cacao, fruit, textiel, katoen, goud, soja, palmolie, suikerriet en in de veehouderij. Solidaridad traint boeren, arbeiders en mijnbouwers in slim en duurzaam landgebruik en meer efficiënte productietechnieken. We helpen bij het opzetten van coöperaties en andere structuren die de positie van producenten versterken. Hierdoor verbeteren arbeidsomstandigheden, stijgt het gezinsinkomen, wordt minder gebruik gemaakt van gevaarlijke chemische middelen en worden schaarse landbouwgrond en water efficiënter benut. Hierdoor verlaagt de druk op waardevolle natuurgebieden.
Solidaridad is actief in wereldwijde rondetafels waar sectorbrede overeenstemming wordt bereikt over verduurzaming van de teelt en winning van grondstoffen. Solidaridad motiveert grote bedrijven als Ahold, Cargill, Mars, Nestlé, Heinz, Douwe Egberts, H&M en FrieslandCampina om de verduurzaming van hun toeleveringsketen ter hand te nemen. Solidaridad was initiatiefnemer van Max Havelaar, AgroFair, Kuyichi en Made-By en een drijvende kracht achter Utz Certified. Solidaridad is uitgegroeid tot een internationale netwerkorganisatie met expertisecentra in Utrecht en acht andere plaatsen in Latijns Amerika, Afrika en Azië. Solidaridad heeft het CBF keurmerk en de ANBI-status.