Ethische mode al mainstream?

Of is het anno 2011 nog gerommel in de marge?

Sinds de kritiek in de jaren negentig op grote sportmerken die hun kleding en schoenen lieten produceren in zogenaamde ‘sweatshops’ in lage lonenlanden, is er veel veranderd in de wereldwijde kledingindustrie. Het bewustzijn bij bedrijven en consumenten op dit gebied is enorm toegenomen en zijn er wereldwijd talrijke initiatieven om verantwoorde mode te stimuleren.

Ondanks het toenemende bewustzijn is het de vraag of ‘fair fashion’ anno 2011 nog steeds gerommel in de marge is of dat we echt afstevenen op een duurzame en ethische mode-industrie. De Betere Wereld nam een kijkje.

Door: Marloes Jonker

Grote internationale merken zijn al jaren bezig om verantwoordelijk en groener te produceren en zich daarmee te profileren. Denk aan de Bio Cotton Campagne van C&A, de Nike Oranje WK-shirts gemaakt van recyclede PET-flessen en de Fashion Against AIDS collecties van H&M. Ook hebben de meeste grote kledingmerken een zogenoemd ‘corporate social reponsibility’ beleid. Ze produceren echter kleding op zo’n grote schaal dat het lastig is om binnen een relatief korte tijd hun gehele productieproces verantwoord en groen te maken. Hierdoor krijgen ze, ondanks alle inspanningen, regelmatig de wind van voren.

studioJUX by MickdeLint 7

Kwetsbaar
Waar kan je als kritische consument dan vooral terecht voor verantwoorde mode? Bij merken die ontstaan zijn vanuit een ideologisch standpunt, die zich vanuit hun kern richten op fair fashion, zou je denken. Zoals het jeansmerk Kuyichi dat zich als zodanig positioneert. In mei dit jaar publiceerde NRC echter een artikel waaruit bleek dat het er bij het jeansmerk niet zo ideologisch aan toegaat als het lijkt. Hoewel de waarheid genuanceerder is dan NRC stelde, blijkt hieruit wel dat het voor grote en middelgrote kledingmerken dus een lastige opgave is ‘het goede’ te doen.

Creatieve minderheid
Gelukkig zijn er tal van kleinere initiatieven die, juist door de kleinschaligheid, minder moeite hebben hun bedrijfsprocessen te verduurzamen. In Nederland hebben we hier tal van voorbeelden van, zoals conceptstore Charlie & Mary en ook Studio JUX dat gebruik maakt van duurzame materialen én hun kleding op verantwoorde wijze laat produceren in Nepal, de sustainable schoenen van Beyond Skin (in Nederland te koop via de webshop en-enn.nl), of het nieuwe initiatief Brandmission.nl dat merken verkoopt met mooi design, oog voor milieu en eerlijke handel. Deze winkels en merken zijn meestal niet te vinden in de grote winkelstraten, waar ‘mainstream’ Nederland zijn kleding koopt. Zij zijn met name zichtbaar voor een kleine maar opkomende groep ‘cultural creatives’ – een jongere voorhoede die kwaliteit belangrijker vindt dan kwantiteit en een bewuste keuze maakt tijdens het aankoopproces – die op dit moment 13 procent van de Nederlandse bevolking uitmaakt (bron: Marketresponse.nl).

Dit artikel verscheen eerder op onze pagina ‘De Betere Wereld’ in dagblad De Pers. 

studioJUX by MickdeLint 1

Foto: fair fashionable winter bij Studio Jux; foto door Mick de Lint.

 

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.