Halfnaakte vrouwen bestormen H&M voor eerlijke kleding


Actie StoereVrouwen en Schone Kleren Campagne groot succes.

Meer dan 30 vrouwen en 1 man hebben zondag 23 september voor H&M op de Dam gestript. Het initiatief komt van StoereVrouwen en Schone Kleren Campagne. Hiermee confronteren zij de grote modeketens met de lage lonen in de kledingindustrie. Ondanks de positieve insteek van deze ludieke actie werd de mooie dames de deur gewezen.

Koopleger weggestuurd
De vrouwen trokken vanmiddag om 12.00 hun kleren uit onder het motto: ‘Liever naakt dan door uitbuiting gemaakt!‘. Schaars gekleed stormden zij de H&M binnen. Vanaf de Dam vervolgde het leger vrouwen hun weg door de Kalverstraat, naar Zara en Bershka. De onaangekondigde actie ging de kledingmerken niet in de koude kleren zitten: waar H&M het koopleger toeliet, stuurde Zara hen weg en sloot Bershka de deuren. Winkelend publiek werd bij de actie betrokken, pamfletten uitgedeeld en informatie verstrekt over de noodzaak van een leefbaar loon voor arbeiders in de kledingindustrie. Kirsten Oosterbroek, StoereVrouwen: ‘De reactie van het publiek was geweldig, hier blijkt maar weer uit dat het onderwerp bij veel mensen leeft. Modeketens kunnen niet meer om de bewuste consument heen, we willen meer Fair Fashion in de winkels!’

stoere vrouwen fair fashion manifestatie

Targets: H&M, Gap, Levi’s en Zara
De actie is onderdeel van een grootschalige Europese campagne op leefbaar loon waar 11 landen aan deelnemen. Deze campagne zet de spotlights op de bedrijven H&M, Gap, Levi’s en Inditex (Zara, Bershka) om zo druk uit te oefenen op de realisatie van een leefbaar loon in de kledingindustrie in Cambodja. De vier merken zijn de belangrijkste afnemers. De enorme invloed van deze internationale merken geeft hen ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat arbeiders genoeg betaald krijgen. Christa de Bruin, Schone Kleren Campagne: ‘Op dit moment houden kledingarbeiders na aftrek van vaste lasten minder dan 1 euro per dag over om van te eten en dat is ook in Cambodja alles behalve een vetpot. We roepen de merken dan ook op tot concrete actie.’

Over StoereVrouwen
StoereVrouwen is een groeiend netwerk van ruim 1.400 bewuste shoppers die samen een ‘leger’ van kritische consumenten vormen. Met positieve en opvallende acties zoals de Groene Sint-campagne met Oxfam Novib stimuleren zij zowel elkaar (de consumenten) als winkeliers en producenten tot wereldverbeterende veranderingen.

stoere vrouwen manifestatie fair fashion

Over Schone Kleren Campagne

Schone Kleren Campagne strijdt sinds 1989 voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Met internationale acties, zoals de Killer Jeans-campagne waarbij 20 merken zandstralen in de ban deden, zetten zij merken, overheden en producenten aan tot wezenlijke veranderingen.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *