Roetz hergebruikt schoonheid uit 1913


Roetz Vigour
.


Bijna honderd jaar lang was de fietsindustrie hem vergeten. Door fabrikanten ook wel een halfrenner genoemd omdat het een hybride was van een stadsfiets en een racefiets. De fietsvernieuwers van Roetz Bikes recycleden het concept, en maakten er een eigentijdse cityracer van. Het minimalistische uiterlijk, lichte frame en het klassieke kleine stuur maakt de Roetz Vigour tot de perfecte stadsfiets voor ‘schnelle jongeheeren en dames’. Net zoals als Roetz Retro en Roetz Road is ook de Vigour gemaakt van hergebruikte, natuurlijke en duurzame materialen.

Roetz
Roetz Vigour (heren)


Zelf configureren
Roetz fietsen worden in Nederland geassembleerd, en dat geeft de Halfrenner-rijder de mogelijkheid om zelf zijn of haar fiets te configureren. De naked-versie heeft een sportieve glimmende crankset en bijbehorende race-pedalen, en lederen Lepper racezadel en een uniek minimalistisch houten kettingscherm. Al naar gelang je comfortwensen kun je aan het basismodel spatborden, versnellingen en verlichting toevoegen. Je kunt kiezen voor een aluminium of een houten stuur, en ook de banden en de standaard kun je zelf uitzoeken.

Een duurzame fiets
Het is de missie van Roetz om stijlvolle, sterke en zo duurzaam mogelijke fietsen te maken. Roetz heeft dan ook tot in het kleinste onderdeel nagedacht over de herkomst van de onderdelen. De frames zijn geselecteerde hergebruikte frames van verlaten opgeruimde fietsen, het zadel van natuurlijk leer, de handvatten van kurk en het kettingscherm van FSC gecertificeerd beukenhout. Alle draaiende onderdelen in de fiets zijn nieuw, zodat een lange levensduur daarvan gegarandeerd is. De onderdelen die Roetz niet zelf maakt (zoals het zadel) komen zoveel mogelijk uit Nederland.

Assemblage
Alle fietsen van Roetz worden in elkaar gezet in een sociale werkplaats, in een herintredingproject dat Roetz in 2012 opzette met gepensioneerde fietsenmakers. Laatstgenoemden hebben inmiddels plaatsgemaakt voor intern opgeleide fietsenmakers en in de werkplaats worden oude frames gedemonteerd, schone frames van een poedercoating voorzien en de fietsen in elkaar gezet.

Nederland kampt met een tekort van duizend fietsenmakers. In maart 2013 werken er negen man aan de productie van Roetz bikes, en in 2012 heeft de eerste gekwalificeerde fietsenmaker een baan gevonden buiten de sociale werkvoorziening.

www.roetz-bikes.com

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.