Bang voor de tandarts? 6 tips

Bang voor de tandarts 6 tips

Ben jij bang voor de tandarts? Je bent echt niet de enige voor wie dat geldt: één op de vijf Nederlands is bang voor de tandarts, tot extreme angst aan toe. Vaak komt dit door nare ervaringen met bijvoorbeeld de kindertandarts, de schooltandarts of voor de oudere generatie de tandarts tijdens de verplichte militaire dienst. We geven zes tips die kunnen helpen wanneer je bang bent voor de tandarts.

Weet wat je kunt verwachten

Weet je eigenlijk wel precies wat de tandarts gaat doen? Vraag om een heldere uitleg van wat de behandeling inhoudt. Zo weet je precies wat je tegemoet gaat. Tijdens de behandeling kan de tandarts ook aangeven wat hij gaat doen, zoals je weet wat je kunt verwachten en vooral ook wanneer het afgelopen is.

Narcosetandarts

Zou het niet fijn zijn als je de behandeling bij de tandarts niet bewust hoefde mee te maken? Helaas is het zo dat bij tandheelkundige behandelingen narcose in principe niet nodig is, omdat normale verdovingen voldoen om ervoor te zorgen dat je geen pijn voelt. Dat neemt alleen niet per se jouw angst voor de tandarts weg. Als je zeker weet dat je een behandeling écht niet durft te ondergaan, laat hem dan uitvoeren bij een narcose tandarts, ook wel een angsttandarts genoemd. De tandarts neemt jouw gebit dan onder handen terwijl een anesthesioloog er op toeziet dat jij er helemaal niets van merkt. Om dit vergoed te krijgen, moet je een verklaring van een psycholoog hebben dat er sprake is van extreme angst voor de tandarts en moet je toestemming van je zorgverzekeraar hebben voor behandeling bij de angsttandarts.

Staan op verdoving

Krijg je geen toestemming van de zorgverzekeraar voor behandeling bij een angsttandarts, maar ben je wel degelijk bang voor eventuele pijn? Sta er dan op bij je tandarts dat je verdoofd wordt. Zeg dat je anders onrustig en beweeglijk wordt als je tandarts overtuigd moet worden van de zin van verdoving bij de behandeling.

Teken afspreken

Wil je tijdens de behandeling toch enige controle hebben? Spreek dan met de tandarts een teken af waarmee je kunt aangeven dat behandeling even onderbroken moet worden. Bijvoorbeeld het opsteken van je hand. Zo kun je even bijkomen voordat de tandarts de behandeling voortzet en is het misschien beter te behappen voor je.

Ontspanning en ademhaling

Spanning is een belangrijke factor bij angst. Je kunt proberen om bewust je spanning onder controle te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen die verlichting geven. Probeer rustig in- en uit te ademen en je te concentreren op de ademhaling. Ga voor een buikademhaling. Leg je handen op je buik en adem diep in tot in je buik. Alleen al het concentreren op je ademhaling kan de aandacht afleiden van de behandeling. Ook kun je afvragen of er muziek gedraaid kan worden waar je je op kunt concentreren om wat te ontspannen tijdens de behandeling.

Mindfulness

Behalve het verleggen van je aandacht naar je ademhaling of naar muziek, kun je ook een mindfulness-oefening doen in de tandartsstoel. Sluit je ogen en controleer je op een bepaald onderdeel van je lichaam. Wat voel je daar? Ga vervolgens door naar een ander lichaamsdeel en herhaal de oefening. Dit kan je ontspanning brengen, mede doordat je er vaak ook rustiger van gaat ademen.

Een goede tandarts heeft begrip voor patiënten die angst voelen. Wees niet beschroomd om daar aandacht voor te vragen. De tandarts kan je speciale aandacht geven door begeleiding en uitleg te geven en geduldig met je te zijn. Is jouw tandarts niet zo, dan is er een tandarts in Best die je wél geduldig wil begeleiden.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.