De A.Vogel visie helemaal van nu


A vogel wil mensen inspireren, raken, aanmoedigen om gezond te leven.




“Een dokter wijst je de weg, maar je moet zelf lopen”, zei Alfred Vogel altijd. En in zijn visie hield dat ‘lopen’ in: gezond en volwaardig (biologisch) eten, voldoende bewegen in de buitenlucht en ruimte maken voor ontspanning. En gaat het toch even mis? Dan kan de natuur helpen om de gezondheid te herstellen. 



“In feite hebben wij als merk nog altijd dezelfde droom. En visie. We willen mensen inspireren, raken, aanmoedigen om gezond te leven. En wij zijn er van overtuigd dat de natuurlijke weg daar in de meeste gevallen de beste voor is”, vertelt Gwen Oudakker, productgroupmanager A.Vogel. 



Ecologische werkwijze: voor iedereen beter

Je kunt eigenlijk zeggen dat Alfred Vogel zijn tijd ver vooruit was. Zijn visie op gezond leven is namelijk juist nu heel actueel. Mensen willen weten wat ze eten, weten wat ze slikken. “Waar Alfred in zijn vroegste jaren in zijn eigen lab, hoogstpersoonlijk een kruidenmiddel voor een patiënt maakte, heeft tegenwoordig 27% van Nederland Echinaforce op het aanrecht staan. Het merk is dus te groot geworden om alles met de hand te doen. Maar we proberen Alfreds werkwijze wél zo dicht mogelijk te benaderen, aangevuld met de technologieën van nu. We kweken 80% van de ingrediënten van onze producten in onze eigen A.Vogel tuinen, 4 km van de fabriek, en verwerken deze ingrediënten altijd binnen twee uur na de oogst”, aldus Gwen. Op deze manier blijven er zoveel mogelijk werkstoffen behouden. Het hele proces, van zaaien tot oogsten, geschiedt overigens op volledig ecologische wijze. “We vinden het namelijk belangrijk dat onze producten ‘puur natuur’ zijn. Maar ook dat we verantwoord omgaan met onze planeet. Dat we de natuur niet beschadigen en energiebronnen niet uitputten. Want gezondheid gaat nou eenmaal hand in hand met een gezond planeet.

A. Vogel

”

Kwaliteit, effectiviteit en maatschappelijke betrokkenheid

Bij A.Vogel staan kwaliteit en effectiviteit hoog in het vaandel. Zo wordt ieder stapje in het proces van plant tot klant zorgvuldig gecontroleerd. En wordt er continu onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de meest krachtige combinaties werkstoffen of de hoeveelheid werkstoffen die nodig zijn voor het beste effect. Soms is het daarvoor nodig om planten op een andere plek dan in de A.Vogel tuinen te kweken. Zo’n 20% van de A.Vogel ingrediënten groeit niet in eigen tuinen. “Er zijn bijvoorbeeld planten die hier helemaal niet kunnen groeien. Óf die hier wel groeien maar niet de gewenste hoeveelheid werkstoffen halen”, legt Gwen uit. Wél wordt er in die gevallen áltijd op toegezien dat deze ‘externe kweek’ op ecologische wijze plaatsvindt. En waar mogelijk op maatschappelijk gebied een waardevolle bijdrage levert. “Zo kweken we de Harpagophytum procumbens (Duivelsklauw) – ingrediënt voor onze Atrosan tabletten bij gewrichtspijn – in de Kalahari woestijn in Afrika. We hanteren daar een speciaal kweekprogramma dat de natuur spaart en de lokale bevolking ondersteunt.”



Open en transparant

Openheid en transparantie lijken A.Vogels tweede natuur. Iedereen is welkom in de gratis toegankelijke A.Vogel tuinen voor een wandeling, een puzzeltocht, een informatieve film over het hele proces van plant tot klant of een (te boeken) rondleiding. “Wij vinden die openheid van ontzettend groot belang. Mensen die onze producten kopen, hebben er recht op te weten wát ze kopen. Hoe wij met planten omgaan en hoe deze met zorg worden verwerkt tot het gevulde potje dat uiteindelijk bij hen op het aanrecht staat.”



Vrije keuze

Heeft iemand een ernstige ziekte? Dan moet hij of zij naar de huisarts voor verdere behandeling. Punt. Daar mag geen discussie over bestaan. “We zullen dan ook nooit zeggen dat onze producten bij dergelijke aandoeningen helpen”, legt Gwen uit, “ook daar zijn we open en transparant over. Maar we vinden wel dat mensen zelf moeten kunnen kiezen. Sinds een jaar ongeveer mag er echter op homeopathische geneesmiddelen niet meer staan waarvoor het product dient (bij A.Vogel geldt dat voor 15% van het assortiment). “Minister Schippers stelt bepaalde eisen aan de bewijsvoering rondom de werking van (homeopathische) geneesmiddelen. Punt is dat onze producten prima onderbouwd zijn. Met literatuur. Alleen niet met klinisch bewijs, zoals de minister wil. Dergelijke klinische onderzoeken zijn voor grote, reguliere farmaceuten zonder problemen te betalen. Maar zijn voor ons als A.Vogel letterlijk onbetaalbaar. Met als gevolg dat we niks meer op de verpakking en de bijsluiter mogen communiceren”, vervolgt Gwen. En zo wordt de vrije keuze voor de consument nu onmogelijk gemaakt. “Dat gaat ons echt aan het hart. Gelukkig kunnen mensen met vragen wel contact opnemen met de A.Vogel Gezondheidslijn (0900 – 246 46 46, 10 cpm, of info@avogel.nl). Onze opgeleide natuurtherapeuten mogen op gerichte vragen via telefoon of e-mail namelijk nog altijd vrij antwoorden.”



Natuurlijke middelen als onderdeel regulier behandelprogramma

“Wat mij met name zorgen baart is dat er in Nederland niet vérder gekeken wordt. Voor bijna alle ‘eenvoudige’ ziekten geldt dat een goede weerstand de kans erop verkleind, maar ook het herstel versnelt. Dus waarom een reguliere behandeling niet ondersteunen met het weerstandsverhogende Echinaforce van A.Vogel? Een potje Echinaforce kost maar een schijntje van een opnamedag in het ziekenhuis!” Op dezelfde manier worden er lukraak dure slaappillen voorgeschreven. “Het probleem is echter dat mensen maar doorrazen en doorrazen. Tot twee A. Vogel Echinaforce minuten voor het naar bed gaan. Als er meer voorlichting komt over het invoeren van een slaapritueel, het bewust bezig zijn met rust creëren – net als we bij kleine kinderen doen door een boekje te lezen en een liedje te zingen – is dat hoogstwaarschijnlijk niet alleen effectiever, maar ook een stuk goedkoper. De onlangs geïntroduceerde Nachtrust Hot Drink van A.Vogel – een verwarmende drank die slokje voor slokje helpt ontspannen – kan zo’n slaapritueel dan ondersteunen. Met puur natuurlijke ingrediënten die geen bijwerkingen kennen. Daar wordt toch iedereen beter van?

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.