Aan de slag in het onderwijs

Door onderwijs leert de samenleving denken in duurzame oplossingen.

Denk je aan ontwikkelingssamenwerking, dan denk je aan onderwijs en aan het bouwen van schooltjes. Bij duurzame ontwikkeling, denk je niet als vanzelfsprekend aan de rol voor het onderwijs. Of toch wel? Het onderwijs is essentieel in de transitie naar een duurzame economie. Duurzame ontwikkeling komt pas op echt gang als iedereen ermee wordt grootgebracht. Het belang van duurzaam onderwijs dringt dan ook langzaam bij iedereen door.


van de Redactie

In de vorige editie van De Betere Wereld ging het over het organiseren van duurzaamheid. Groene GeneratieEen onderzoek van Hoogleraar Jan Jonker toonde tal van fantastische ontwikkelingen die een heel nieuw licht hebben geworpen op het begrip waarde en onze economie. Worden die nieuwe kennis en waarden econfronteerd worden met de creativiteit van jonge kinderen en excellente studenten, dan kan kennisontwikkeling een grote vlucht nemen. Wat voor ons nieuwe kennis is, wordt voor hen basiskennis. Heel handig voor een land als Nederland dat met haar kenniseconomie tot de absolute top van de wereld wil behoren. Onderwijs als motor van duurzame innovatie, economische vernieuwing en ‘last but not least’ een leefbare planeet. Werk maken van duurzaam onderwijs is de corebusiness van Groene Generatie NL.

Werkgevers

Grote bedrijven als Akzo Nobel en Unilever, maar ook groene koplopers als Desso en MGMC hebben behoefte aan nieuwe kennis, vaardigheden en waarden in hun organisatie, zo blijkt uit onderzoek van Groene Generatie NL. Anniek Mauser stelt dat de transitie bij Unilever een stuk sneller zou gaan als mensen op voorhand als weten waar duurzaamheid over gaat. Mensen die solliciteren en bewezen vaardigheden hebben op het gebied van duurzaamheid, vergroten hun kans op een baan aanzienlijk, lieten Mauser (Unilever) en Oudeman (Akzo Nobel) optekenen in banenmagazine Intermediair.

Duurzaam

Jongeren

Ook jongeren roeren zicht steeds meer op het gebied van duurzaamheid. Vooral studenten van HBO’s en universiteiten laten zich horen. Zij willen niet meer opgeleid worden voor de problemen van gisteren, maar voor de oplossingen van morgen. Studentenorganisatie Morgen overhandigde op de Dag van de Duurzaamheid 2012 een manifest (www.manifestvanmorgen.nl) aan de bestuurders van hun onderwijsinstellingen. De bestuurders beloofden met de aanbevelingen van de studenten aan de slag te gaan.

Manifest van Morgen

Ook op andere vlakken zien jongeren kansen. Vincent en Cees begonnen direct na hun studie het bedrijf Sustainable Motion. Zij verbinden studenten en werkgevers in een vroeg stadium via stages en traineeships. Ook zij constateren veel animo onder studenten voor een duurzame carrière.

Onderwijs

Duurzaam onderwijs is volop in beweging. Het aanbod is weliswaar nog (te) klein, maar vrijwel overal in het onderwijs zijn enthousiaste docenten aan de slag met duurzaamheid.
Op de Marnix Academie wordt stevig aan de weg getimmerd. Met het 3-sterren keurmerk Duurzaam Hoger Onderwijs is deze kleine PABO in Utrecht de duurzaamste van het land. Op een PABO snijdt het mes aan twee kanten. Een duurzame lerarenopleiding leidt immers ook tot duurzaamheid in het onderwijs op een basisschool.
Nog een zeer interessant project is Duurzame Energie in de Beroepskolom (DEB). In dit project werken enkele MBO- en HBO-instellingen samen met het bedrijfsleven aan onderwijs over duurzame energie. Door het ontwikkelen van onderwijsmateriaal en het trainen van docenten hebben ze hier een goede vorm te pakken. “Het lijkt erop dat het project naar ieders tevredenheid verloopt”, aldus Bert Schutte, voorzitter van DEB en duurzaamheidscoördinator bij Van Hall Larenstein (HBO).

Onderwijs

Vraag en aanbod

Duurzaam onderwijs (van peuter tot postdoc) wordt door Groene Generatie NL benaderd als een kwestie van vraag en aanbod. “We doen onderzoek naar de vraag om duurzaam onderwijs in het bedrijfsleven, onder jongeren en in de samenleving in het algemeen”, aldus initiatiefnemer Thijs Struijk. “Met die vraag in onze hand zoeken we de enthousiastelingen in het onderwijs op om hen te helpen duurzaamheid op de agenda te zetten en te houden,” vult collega Walter Faaij hem aan. “We geven ze argumenten om het management en bestuur te overtuigen”. Duurzaamheidscoördinatoren van bijvoorbeeld Scalda (MBO), de Hanze Hogeschool en Hogeschool Utrecht gaan daarom graag in op het verzoek om het onderzoek in het bedrijfsleven te co-financieren.
Met hun onderzoeken werken ze tevens aan politiek draagvlak. De verkenning van de partijprogramma’s levert gesprekken op met kamerleden. “We willen een verdrag tussen jongeren, werkgevers én politici over de integratie van duurzaamheid in het onderwijs”, aldus Struijk. “In Duitsland zijn ze al zover, dan moet dat in Nederland ook kunnen!”

Studenten

Groene Generatie NL werkt zoveel mogelijk subsidie-onafhankelijk. Daarom zoeken ze 100 supporters om hun werk financieel te ondersteunen. Wil uw organisatie supporter worden van een groene generatie? Check dan even www.groenegeneratie.nl/supporters

Wil je ook je stem laten hoor voor duurzaamheid in het onderwijs, teken dan de oproep voor duurzame educatie via www.groenegeneratie.nl/petitie

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *