Doe ook mee aan deze crowdfunding: de Diagnostische Camera

crowdfunding

Psychiater voert crowdfunding voor zelf ontwikkelde innovatie 

Crowdfunding nieuws: het Nederlandse Haerst heeft een videocamera ontwikkeld met twee lenzen die in staat is de non-verbale communicatie tijdens een interview goed vast te leggen. Initiatiefnemer is Jeroen Terpstra, werkzaam als psychiater binnen GGZ Centraal. De camera is ook toepasbaar binnen andere sectoren zoals de journalistiek, justitie en advocatuur.

Na enkele succesvolle pilots in de zorg wil Haerst geld ophalen om de marktintroductie te versnellen met behulp van een crowdfunding-campagne. Inmiddels hebben 50 investeerders €66.000 geïnvesteerd. Doe ook mee!

crowdfunding

Vanuit zijn praktijkervaring ziet Jeroen veel informatie verloren gaan bij de schriftelijke verslaglegging van indrukken die een hulpverlener opdoet in het non-verbale contact met cliënten binnen de Geestelijke Gezondheids Zorg. Juist op het vlak van het transparant, veilig en betrouwbaar vastleggen van deze non-verbale communicatie valt veel winst te behalen. Dit vergemakkelijkt namelijk het bepalen van de diagnose en het vaststellen van benodigde vervolgbehandelingen.

Diagnostische Camera
Om die reden heeft hij samen met zijn compagnon Stefan de Haas, expert op het gebied van videotoezicht, de Diagnostische Camera ontwikkeld. Deze camera heeft twee lenzen en is hierdoor in staat om tegelijkertijd de hulpverlener en de patiënt op beeld vast te leggen waardoor de probleemanalyse én essentiële symptomen gevisualiseerd worden. De camera is ook toepasbaar binnen andere sectoren waar het vastleggen van non-verbale communicatie van belang is, zoals de journalistiek, justitie en advocatuur.

Succesvolle pilots
Inmiddels wordt de Diagnostische Camera in pilotvorm gebruikt binnen GGZ Centraal en het FACT-team van GGz Eindhoven. Eerste resultaten geven aan dat behandelaren én cliënten erg tevreden over de Diagnostische Camera zijn. Psychiater Tim Waning van GGZ Centraal vertelt over zijn eerste ervaringen met de camera: “Toen ik de patiënt op beeld zag, viel het me op hoe bang die was. Het maakte meteen veel duidelijker hoe ernstig het beeld was. Daarnaast versnelt het de opleiding van mijn assistenten. Door elke keer met mijn assistenten de beelden na te bespreken zie ik ze zich veel sneller ontwikkelen.” Uit de pilotervaringen blijkt dat ook het merendeel van de patiënten positief is. Beelden worden ook alleen gemaakt wanneer de patiënt expliciet toestemming heeft gegeven.

Naast bovenstaande kwaliteitsverbeteringen blijkt de camera zich binnen enkele maanden te kunnen terugverdienen waardoor deze ook bijdraagt aan een doelmatigere zorg.

Crowdfunding campagne
Haerst voert op dit moment een crowdfunding campagne om minimaal €150.000 op te halen voor de versnelling van de marktintroductie. Investeerders ontvangen een rente van 6% op jaarbasis en kunnen mede-eigenaar worden van het bedrijf. Inmiddels is €66.000 via crowdfunding geïnvesteerd. De campagne loopt nog tot 1 december.

Voor meer informatie over Diagnostische Camera en het verloop van de crowdfunding campagne kijk je op http://bit.ly/DiagnCamera-OPC.

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.