Een succesvolle website zonder hulp: kan dat?

Een succesvolle website zonder hulp kan dat

Een succesvolle website runnen zonder dat je daarbij hulp inschakelt: kan dat? Het is een vraag die veel toekomstige website eigenaren zich stellen. Kan ik zelf mijn site ontwerpen en technisch realiseren, en er vervolgens voor zorgen dat deze een succes wordt? Of heb ik er sowieso hulp bij nodig? Het is een vraag die niet in het algemeen te beantwoorden valt, omdat iedere situatie anders kan zijn, maar duidelijk is wel dat je een goede website niet zomaar even zonder kennis in elkaar kunt zetten en tot een succes kunt maken.

Ben je op de hoogte van de laatste technieken?

Vergelijk een website van pakweg tien jaar geleden met een site van nu, en de verschillen zijn enorm. Een platform als Hyves, nog geen vijftien jaar geleden een fenomeen, ziet er met de ervaring van nu hopeloos ouderwets en zelfs amateuristisch uit. Zo snel gaan de ontwikkelingen!

Deze ontwikkelingen zijn deels optisch, cosmetisch. Wat we jaren geleden mooi vonden, vinden we nu achterhaald en ouderwets. Lelijk, zelf. Een design-ding, waarbij we streven naar steeds strakker, gelikter en rustiger, terwijl het nog niet zo lang geleden niet gek genoeg kon zijn.

Achter dat design zit echter ook een vrachtlading techniek. De succesvolle websites van nu gebruiken software en mogelijkheden die een paar jaar geleden nog niet bestonden. Om anno nu een succesvolle website te runnen, zal je dus op de hoogte moeten zijn van de laatste technieken en mogelijkheden. Kon je tien jaar geleden best aardige websites bouwen, dan loopt je kennis eigenlijk al hopeloos achter. Pijnlijk, maar de realiteit. Jezelf bijspijkeren is natuurlijk een optie, zeker als je er feeling voor hebt, maar niet zelden is het een stuk sneller en zelfs goedkoper om er hulp bij in te schakelen.

Weet je ook hoe je bezoekers kunt trekken?

Een goede website maken is één, hem succesvol maken is twee. Een site kan nog zo mooi eruitzien of technisch goed in elkaar zitten, als hij geen bezoekers weet te trekken is hij niet succesvol te noemen.

En, je raadt het al, de manieren waarop je dat kunt bereiken zijn in de jaren ook nogal veranderd. Het aantal websites neemt nog iedere dag flink toe, en dat terwijl het er nu al bijna oneindig veel was. Kon je vroeger het geluk hebben dat je de enige site over een bepaald onderwerp was, of had je misschien niet meer dan tien of twintig concurrenten, tegenwoordig is dat wel anders. Hoog in de zoekresultaten van zoekmachines komen is van groot belang, maar nog niet zo gemakkelijk.

Ook hiervoor heb je waarschijnlijk hulp nodig. Met linkbuilding kun je bijvoorbeeld goede resultaten bereiken, maar dan moet je wel weten hoe dat precies moet. En dat weten de meeste mensen niet, waardoor het tegenovergestelde effect juist wordt bereikt. Je linkbuilding uitbesteden is dus zeker geen overbodige luxe. Kun je er dan helemaal niks zelf aan doen, als het gaat om het trekken van bezoekers? Jawel. Zorgen voor een duidelijke URL en een duidelijke inhoud zijn ook belangrijk, net als een technisch goed werkende site. Maar ja, daar heb je misschien ook hulp bij nodig…

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.