Laatst bijgewerkt op 17 juni 2014
Laatste update op 17 juni 2014
Zeszits plug-in hybride met een gemiddeld verbruik van 2,1 l/100 km.
Volkswagen presenteert op de autoshow van Detroit het studiemodel CrossBlue, een zéér ruime, vijf meter lange SUV met zes of zeven zitplaatsen. De CrossBlue is ondanks zijn grote afmetingen een volle broer van de nieuwe Golf. Beide gebruiken Volkswagens vooruitstrevende MQB-architectuur met veel gewicht- en brandstofbesparende technieken. Zo beschikt de CrossBlue over plug-in hybrideaandrijving. De combinatie van een 2.0 TDI-motor en twee elektromotoren leidt tot een gemiddeld verbruik van slechts 1:47,6.
Het studiemodel CrossBlue is voor de Noord-Amerikaanse markt ontwikkeld en zou in de rest van de wereld kunnen fungeren als extra SUV-model binnen de succesvolle Tiguan-familie. De CrossBlue is 4,99 m lang, 2,02 m breed en 1,73 m hoog. Dus 75 cm langer, 22 cm breder en 28 cm hoger dan een Golf. Toch delen ze veel essentiële onderdelen. Binnen Volkswagens MQB-architectuur zijn wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie immers variabel. Het gebruik van lichtgewicht onderdelen en constructietechnieken is tot in de kleinste details doorgevoerd. Dat maakt MQB-auto´s veel lichter en zuiniger.
Slim en efficiënt aandrijfconcept
Volkswagens flexibele platform biedt ruimte aan alle mogelijke zuinige aandrijfconcepten. Zo heeft de CrossBlue een 190 pk sterke TDI-diesel en twee elektromotoren (55 pk voor, 115 pk achter). Deze zijn gekoppeld aan een zestraps DSG-automaat. Een lithium-ion accu (9,8 kWh) in de bodem zorgt voor de voeding. Op deze manier wordt de CrossBlue een auto van extremen: het systeemvermogen bedraagt 306 pk, de topsnelheid is 204 km/h en de sprint van 0-100 km/h kan in 7,5 s. Tegelijkertijd bedraagt het gemiddelde verbruikscijfer 1:47,6 op de standaard NEDC-cyclus. Als alleen de TDI-motor wordt ingezet, komt dit op 1:20,4. De CrossBlue biedt keuze uit een groot aantal rijmodi waarbij de TDI- en de E-motoren samen of onafhankelijk werken. Het spectrum reikt van volledig elektrische aandrijving (actieradius: 33 km) tot ‘Sport’ waarbij alle motoren samen voor maximale prestaties zorgen.
Meer MQB-voordelen: vrijheid van design
Naast enorme voordelen qua verbruik en emissies, biedt het MQB-platform meer belangrijke pluspunten. Ontwerpers hebben bijvoorbeeld een vrijwel onbeperkte vrijheid. Dit is simpel te illustreren door de nieuwe Golf naast de CrossBlue te zetten: twee totaal verschillende auto´s, maar met dezelfde innovatieve principes. Dat neemt niet weg dat de CrossBlue uiterlijk een echte Volkswagen is met een scherpe, horizontaal georiënteerde lijnvoering. Dit komt in het front en aan de achterzijde tot uiting.
Volop ruimte
De CrossBlue heeft een stijlvol, ruim en veelzijdig interieur met zes individuele zitplaatsen. Door een achterbank als derde zitrij te gebruiken, wordt het zelfs een zevenzitter. Achter de derde zitrij is 335 liter laadcapaciteit aanwezig. Door het neerklappen van die derde rij groeit die tot 812 liter. Door ook de tweede rij weg te klappen, komt de maximale capaciteit op bijna 2.000 liter. Het interieur is typisch Volkswagen: gebruiksvriendelijk, strak en tijdloos. Lederen bekleding en houten accenten dragen bij aan een luxe sfeer. In de bediening speelt een groot, centaal geplaatst touchscreen (26 cm doorsnee) een sleutelrol. Hiermee is de aandrijfmodus te selecteren en het navigatiesysteem met 3D-weergave te bedienen. De passagiers op de tweede zitrij hebben de beschikking over iPads mini (geïntegreerd in de voorste hoofdsteunen).
Tientallen nieuwe familieleden op komst
Volkswagen heeft de flexibele MQB-architectuur in vijf jaar tijd ontwikkeld met als uitgangspunt een ongekend breed maar altijd zuinig modellenaanbod te realiseren: van compacte auto´s als de Polo via Golf en Passat tot en met ruimtewagens en SUV´s als de CrossBlue. Met zoals gezegd álle toekomstgerichte aandrijfvormen: volledig elektrisch, plug-in hybrid, aardgas, etc. De komende jaren worden maar liefst 40 nieuwe modellen verwacht. Begin 2014 komt bijvoorbeeld de Golf plug-in hybrid op de markt.