Thule maakt persoonlijk vervoer flexibel


Drive Green. Carry Big.

Stijgende autokosten door steeds hogere benzineprijzen en belastingmaatregelen, hebben een dubbel effect. Niet alleen verruilen steeds meer mensen hun auto in voor een kleiner type, ook (half-)elektrische auto’s groeien in populariteit. Maar de beperkte laadcapaciteit van dit soort auto’s maakt dat ze nog geen volwaardig alternatief zijn voor mensen die regelmatig wat meer mee te nemen hebben. Thule is specialist in oplossingen om allerlei persoonlijke spullen veilig, makkelijk en netjes mee te nemen. En Thule gelooft dat flexibele laadcapaciteit meehelpt om kleinere en (half-)elektrische auto’s tot een volwaardig alternatief te maken voor grotere, onzuinigere auto’s.

Een gemiddeld Nederlands gezin is gemiddeld niet groter dan 3,7 personen. Toch beweegt datzelfde gezin zich vaak voort in een auto met 5 volwaardige zitplaatsen. En die gemiddelde middenklasser is door de jaren heen steeds groter en zwaarder geworden en daarmee duurder geworden in aanschaf en gebruik. De overheid heeft allerlei stimuleringsmaatregelen bedacht om automobilisten in zuiniger alternatieven te krijgen. Want alternatieven zijn er wel, maar die alternatieven zijn doorgaans kleiner. En hoe krijg je de verwende Nederlandse automobilist in een kleinere heilige koe? Door ze meer in de portemonnee te laten houden. Dus is de houderschapsbelasting van kleine en/of zeer zuinige auto’s geschrapt en introduceerde de overheid nieuwe milieulabels en bijtellingsklassen voor leasewagens.


* Klik op de afbeelding voor de vergrote versie

Het resultaat? In 2011 werden 206 duizend nieuwe personenauto’s verkocht waarover geen BPM betaald hoeft te worden. Dat is meer dan 3,5 keer zo veel als in 2009. Vorig jaar werden er bijna 556 duizend nieuwe personenauto’s verkocht, 15 procent meer dan in 2010. De toename komt volledig voor rekening van BPM-vrijgestelde auto’s. De verkoop van deze auto’s steeg ten opzichte van 2010 met bijna drie kwart, terwijl de verkoop van nieuwe auto’s zonder vrijstelling met 4 procent afnam. En ook wint de kleine gebruikte auto aan populariteit. Occasionsites zagen een sterke toename in de vraag naar kleinere modellen auto’s en een afname van de vraag naar hogere middenklassers en SUV’s.

Maar hoe gaat het dan met elektrische auto’s? Het aantal dat de Nederlandse wegen bevolkt is procentueel sterk gestegen. In de eerste half jaar van 2012 verdubbelde het aantal van 1.700 eind 2011 tot maar liefst 4.000. Maar het blijven natuurlijk kleine aantallen op het totale aantal auto’s op de Nederlandse wegen. De ANWB verwacht dat het totaal zal stijgen tot 20.000 auto’s in 2015 en dan in versneld tempo zal doorstijgen.

Kleine auto’s zijn dus populair en elektrische auto’s zijn aan een opmars bezig. Maar ondanks de aanzwellende verkoopcijfers hebben ze niet het imago een volwaardig alternatief te kunnen zijn voor de middenklasser. Dit ondanks dat ze qua veiligheid en uitrustingsniveau vaak nauwelijks onderdoen voor hun ‘grotere broers’. De kritiek van veel mensen spitst zich vaak toe op de laadcapaciteit. De reden dat veel Nederlanders een grotere auto kopen is dat kwartaaltripje naar de Ikea en die twee vakanties die we nemen. Voor die paar weken per jaar rijden grote aantallen Nederlanders eigenlijk een of twee maten te groot en dus te duur.

Drive Green. Carry Big

Thule pleit voor het flexibeler maken van laadcapaciteit. We zijn al gewend om voor de vakantie een dakkoffer te monteren. Door continu te werken aan vereenvoudiging van de montage, heeft Thule ervoor gezorgd dat dakdragers, dakkoffers, fietsdragers en bagagedragers zich steeds makkelijker op de auto laten monteren. Op het dak, op de trekhaak of op de speciale Connector-serie, een familie koppelhaken voor auto’s die geen last mogen trekken maar waarop wel een fietsdrager en/of bagagebox gemonteerd kan worden.

Nederlandse huishoudens kunnen duizenden euro’s bij aanschaf en honderden euro’s per jaar aan kosten als benzine, verzekering en wegenbelasting besparen. Hieronder een paar praktijkvoorbeelden met realistische kosten; aanschafwaarde, benzineprijzen, verzekering, wegenbelasting en natuurlijk bagageruimte.

Gerry
Gerry is 35, woont en werkt in hartje Amsterdam en heeft 1 kind. Ze rijdt met 13.000 kilometer per jaar exact wat de gemiddelde Nederlander rijdt. Dat komt doordat ze wat verder dan gemiddeld op reis gaat. Zo komt ze aan zo’n 5.000 vakantiekilometers. Mede daarom rijdt ze een Volkswagen Golf Variant, een stationwagen met zo’n 505 liter bagageruimte. De 8.000 andere kilometers gaan op aan woon-werkverkeer, familiebezoeken en de alledaagse autoritjes. Nu haar auto aan vervanging toe is, is de logische eerste keuze een nieuwe Golf. Die kost als 1.2 benzine zo’n 23.000 euro. Daarbij gebruikt de Variant 4,6 liter per 100 gereden kilometers. Dat zorgt voor een jaarlijkse benzinerekening van 1040 euro. De wegenbelasting is 616 euro per jaar.

Maar een dergelijke middenklasser is niet de meest praktische keuze voor hartje Amsterdam. Ook sleept Gerry nogal wat lege ruimte mee op haar doordeweekse ritjes. Eigenlijk kan Gerry toe met een minder ruime auto, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Een instap VW Polo TDI BlueMotion kost zo’n 19.000 euro. Dat scheelt al 4.000 ten opzichte van de Golf. De diesel-Polo verstookt slechts 3,7 liter diesel per 100 kilometer. De bagageruimte is 270 liter groot.

Zo rijdt Gerry met de Polo voortaan voor 423 euro aan brandstof per jaar voor de huis-, tuin- en keukenkilometers. En kosten de vakanties 286 euro aan brandstof. Bij elkaar is dat 710 euro. Mooi 330 euro bespaard. Verzekering kost slechts 600 euro per jaar tegen 650 voor de Golf. En de Polo is totaal vrijgesteld van wegenbelasting.
Voor de vakantieperiode is er de Thule Motion 800 dakkoffer. Die voegt 320 liter toe aan de 270 liter bagageruimte zodat er genoeg flexibele ruimte is.



* Klik op de tabel voor de vergrote versie

Henk
Kleinere auto’s worden voor steeds meer mensen een serieus alternatief. Zeker aangezien 87% van de mensen minder dan 60 kilometer per dag rijdt. Henk koos voor de overstap uit een Ford C-Max automaat MPV in de kleinere Citroen C1. De kleinere bagageruimte (139 liter tegen 471 liter van de Ford) is eenvoudig te compenseren met de Thule Motion 200 van 410 liter.

Henk heeft inmiddels geen thuiswonende kinderen meer en rijdt pakweg 10.000 kilometer per jaar. Dat kostte aan benzine zo’n 1.150 euro met de Ford. Met de zuinige C1 daalden die kosten naar 750 euro. Een verschil van 400 euro per jaar. De C1 kostte slechts 7.990 tegen een vervangingswaarde van 21.600 euro voor een C-Max; een verschil van 13.610. Daarnaast kost de C1 slechts 325 euro aan verzekering en 0 euro aan wegenbelasting per jaar tegen 610 en 740 euro voor de Ford. Een jaarlijkse besparing op de vaste kosten van 1425 euro.


* Klik op de tabel voor de vergrote versie

Willem
Willem is 42 jaar en woont in Utrecht. Is getrouwd, heeft twee kinderen. Voor zijn werk als account manager rijdt Willem zo’n 20.000 kilometer per jaar. Dat doet-ie uiteraard in z’n eentje. Daarnaast gaat hij twee keer per jaar op vakantie en maakt nog eens twee wat langere trips met de familie; bij elkaar goed voor 5.000 kilometers. Met de wekelijkse trips naar supermarkt, familie en sportclub, komt-ie op zo’n 8.000 privé-kilometers.

Omdat Willem meer dan gemiddeld tijd doorbrengt in de auto, koos hij voor een Volvo V70 T4. De Volvo kostte Willem 42.500 euro bij aanschaf. Daarnaast betaalt Willem 804 euro per jaar aan wegenbelasting. Voor de verzekering betaalt Willem 1.776 euro per jaar. Met een verbruik van 6,8 liter per 100 kilometer komen de brandstofkosten op 3.365 euro per jaar. Daarmee komen de lasten exclusief onderhoud op 5.945 euro per jaar.
Deze ruime familieauto met 575 liter bagageruimte is ideaal voor de vakanties. Daarnaast biedt een dergelijke auto de luxe die een veelrijder wel kan waarderen. Tegelijkertijd zit Willem net als de gemiddelde automobilist verreweg het grootste deel van de tijd alleen in de auto.

Een prima groen alternatief voor Willem is de hybride Lexus CT200h zijn. Een auto van 29.700 euro met een vergelijkbare luxe uitrusting, maar door de hybridetechnologie een uitzonderlijk zuinige benzinewagen. In aanschaf is deze auto dus al 12.800 euro goedkoper. Daarnaast kost de verzekering 1.295 euro per jaar. De brandstofkosten komen door een gemiddeld verbruik van 3,8 liter per 100 kilometer op 1.980 euro. Door het lagere gewicht, zou de Lexus Willem 630 euro aan wegenbelasting per jaar kosten. Daarmee komen de lasten op 3.905 euro per jaar; een verschil van 2.040 euro per jaar.

De Lexus is met een bagageruimte van 375 liter kleiner dan de Volvo. Door met de Thule BackSpace bagagekoffer (begin 2013 beschikbaar) extra ruimte toe te voegen, krijgt Willem meer dan genoeg flexibele ruimte voor de vakanties en uitstapjes. De BackSpace past op de speciale Thule Rear Mount Connector. Deze haak is speciaal ontworpen voor auto’s die geen lading mogen trekken. De koffer voegt eenvoudig 350 liter toe aan de bagagecapaciteit. De brandstofkosten komen dan op 2.000 euro.


* Klik op de tabel voor de vergrote versie

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.