Tjebok Health Care pakt wereldwijd sanitatieprobeem aan

Laatst bijgewerkt op 17 juni 2014

Laatste update op 17 juni 2014


Tjebok Health Care gaat strijd aan met wereldwijd sanitatieprobeem.

Tjebbi zoekt WC-fabrikant.

Maandag 19 november is World Toilet Day; jaarlijks wordt dan aandacht gevraagd voor initiatieven om het internationaal taboe op toiletten te doorbreken en het wereldwijde sanitatieprobleem aan te pakken. Tjebok Health Care ontwikkelde de Tjebbi. De Tjebbi is een handbidet waarmee het onderlichaam met water wordt gereinigd – een gebruikelijk ritueel Aziatische landen. Samen met het IdealenKompas zoekt Tjebok Health Care een WC-fabrikant om de strijd tegen het wereldwijd sanitatieprobleem gezamenlijk op te pakken. Het sanitatieprobleem in India is qua aantallen het grootst, daarom wil Tjebok de eerste campagne starten in Bangalore, India.

Dirk de Roos ontwikkelde de Tjebbi: “De Tjebbi werkt ondersteunend in de oplossing voor het wereldwijde sanitatieprobleem. In veel Aziatische landen is het reinigen met water na wc-gebruik vanzelfsprekend. In de zoektocht naar een WC-fabrikant werk ik samen met het IdealenKompas; hier vind ik partijen met relevante netwerken. Met een WC-fabrikant willen we meer mensen een betere sanitaire oplossing bieden. Slechts 20% van de bevolking in India heeft toegang tot toiletten die zijn aangesloten op de riolering. Dat betekent dat 960 miljoen mensen in India alleen al geen sanitaire voorzieningen hebben!”

tjebi vanud wasser

Plee gezocht

Tjebok Health Care zoekt contact met een wc-leverancier die dit wereldwijd probleem erkent, zich de Millenniumdoelen ter harte neemt en er gezamenlijk aan wil werken. Via het IdealenKompas maakte Dirk de Roos zijn zoekvraag kenbaar; het IdealenKompas zoekt met hem mee. Dat er behoefte is aan een dergelijke oplossing als de Tjebbi bevestigen de vele mails die De Roos ontvangt uit India waarin geïnformeerd wordt naar de verkoopadressen. “De Tjebbi moet wereldwijd het symbool worden voor sanitatie, zoals Pink Ribbon dat is voor borstkanker. Je gebruikt de Tjebbi om jezelf mee te reinigen, maar kunt er natuurlijk ook heel goed je boodschap op kwijt!” vertelt Dirk de Roos met een knipoog. Het taboe over dit onderwerp komt hij dagelijks tegen, “met een beetje humor wordt het ineens bespreekbaar.”

Millenniumdoelen

De Verenigde Naties hebben zich ten doel gesteld om in 2015 het aantal mensen dat geen blijvend toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitatie te halveren. Het oplossen van wereldwijde water- en sanitatieproblemen staat centraal in de bestrijding van armoede en het bereiken van duurzame ontwikkeling. Wereldwijd heeft 40% geen toegang tot persoonlijke sanitatie. Onzuiver drinkwater en slechte, of geen goede, sanitaire voorzieningen hebben grote gevolgen voor de algemene gezondheid en zijn bijvoorbeeld oorzaak van maar liefst 88% van de diarree slachtoffers. Preventief te werk gaan is bewezen kostenefficiënter dan het achteraf behandelen van de ziekte.

Reinigen
Tjebok is de vertaling van een oosterse traditie, en betekent in het Maleis ‘het met water reinigen van het onderlichaam’. Het flesje is ontworpen om met een minimum aan waterverbruik een hygiënisch toiletbezoek mogelijk te maken en bevat water genoeg voor twee toiletbezoeken. De Tjebbi is navulbaar en gebruikt 200 ml water per keer, in tegenstelling tot gemiddeld 500 ml bij een regulier toiletbezoek waarbij met water wordt gereinigd.

Over Tjebok Healthcare
Tjebok Health Care heeft zich ten doel gesteld praktische ondersteuning te bieden in het oplossen van het wereldsanitatieprobleem; één van de millenniumdoelen van de Verenigde Naties. Tjebok Healthcare B.V. i.o werkt onder andere samen met Aqua for All en Mansha Enterprises in Bangalore.

Over het IdealenKompas
Het IdealenKompas is ontwikkeld door GreenWish en wijst mensen de weg naar geld, menskracht, advies, spullen en andere zaken die nodig zijn voor het realiseren van een goed doel. Het IdealenKompas is een maatschappelijke marktplaats – het ‘matcht’ vraag en aanbod met elkaar. Door het potentieel in de samenleving beter te benutten komen maatschappelijke initiatieven op een nieuwe manier tot stand.

Het IdealenKompas wordt mede mogelijk gemaakt door haar partners:
ASN Bank, KICI, GDO, AgentschapNL, UwPersvoorlichter, Greenhost

idealenkompas

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *