Waarom dan toch bij dezelfde energieleverancier blijven?

Waarom een nieuwe energieleverancier nemen loont (en consumenten het tóch niet doen)

Anders dan vroeger worden trouwe klanten in de energiebranche niet beloond. Integendeel: je bent als consument veel goedkoper uit door elk jaar van energieleverancier te wisselen en de bijbehorende welkomstkorting mee te pakken, dan te profiteren van de minder hoge korting voor trouwe klanten. Waarom blijven consumenten dan toch bij dezelfde energieleverancier?

Oud en vertrouwd
Het oud vertrouwde lijkt altijd fijner te zijn dan het onbekende. Helemaal bij stroom en gas treedt huiver op als er aan een nieuwe leverancier wordt gedacht. De angst om zonder stroom en gas te komen zitten is onnodig aanwezig: de kans hierop is namelijk nihil. Het landelijke systeem CER (het Contract Einde Register) wordt aangehouden om ervoor te zorgen dat de ene energieleverancier precies stopt met leveren wanneer de ander begint. Zo zit de consument dus nooit zonder energie!

Papierwerk
Ook wordt er vaak gedacht dat er oneindig veel papierwerk bij het overstappen komt kijken. Dit is gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig kan iedereen met een paar klikken zichzelf online voorzien van een nieuwe energieleverancier. Met die paar klikken wordt jaarlijks gemiddeld 450 euro bespaard per huishouden!

Het is goed zo
Gemakzucht speelt ook een grote rol. Als alles goed loopt en er geen afwijkende maandfacturen verschijnen, lijkt een nieuwe energieleverancier onnodig. Wat hierbij vaak wordt vergeten is dat de mensen die dit denken, precies de doelgroep zijn waar de energieleverancier de hoogste prijzen aan kan doorberekenen. Consumenten die nooit energie vergelijken van energieleverancier, worden als slapers gezien en slapers krijgen slapersprijzen. Slapersprijzen staan ook wel bekend als plafondprijzen. Gelukkig kunnen consumenten dit voorkomen door elk jaar over te stappen van energieleverancier. Bij overstapbedrijven zoals overstappen.nl kunnen alle energieleveranciers onafhankelijk worden vergeleken. Extra fijn is dat zo’n overstapbedrijf er ook voor zorgt dat de consument geen omkijken meer heeft naar zijn aanvraag. Zij regelen alles.

Extra tips!
Overstappen van energieleverancier is gelukkig niet zo ingewikkeld als het lijkt. Wel is het goed om een aantal punten in het achterhoofd te houden:

●       Einde contract
Drie maanden voor een energiecontract eindigt kan er een nieuw energiecontract worden aangegaan. De nieuwe energieleverancier wacht dan met overnemen tot het huidige contract is afgelopen. Dit voorkomt dat consumenten een boete krijgen vanwege het openbreken van hun contract. Kijk daarom altijd naar wanneer het huidige contract afloopt.

●       Bedenktermijn
Consumenten hebben in deze altijd 14 dagen bedenktijd. Mocht het contract om welke reden dan ook toch geannuleerd worden, dan mag dat binnen de wettelijk vastgestelde 14 dagen.

●       Vraag om persoonlijk advies
Onafhankelijke overstapsites helpen consumenten graag met het vergelijken van energie. Dit is kosteloos en voorkomt dat consumenten eenzijdige informatie ontvangen van bijvoorbeeld een energieleverancier. Vaak zijn deze onafhankelijke overstapsites ook telefonisch bereikbaar, voor een nóg persoonlijker advies.

 

 

Meer lezen over energie:

Met groene stroom in de versnelling!

Groen Krijgt Poen-bonus voor wie overstapt naar groen energiebedrijf

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.