Een jaar na Rana Plaza laten kledingmerken het afweten

De betalingen zijn hard nodig om het inkomensverlies en medische kosten te dekken.

Een jaar na de instorting van Rana Plaza – de ergste ramp in de kledingindustrie ooit – zitten de slachtoffers en nabestaanden nog steeds in een ellendige situatie. Slechts de helft van de kledingmerken die in de fabrieken in het gebouw kleding liet maken bieden financiële hulp aan de ruim 2000 (zwaar)gewonde overlevenden en de families van de 1,138 arbeiders die zijn omgekomen. De betalingen zijn hard nodig om het inkomensverlies en medische kosten te dekken.

Het fonds dat is opgezet om slachtoffers te compenseren is nog lang niet gevuld. Er is in totaal ruim 29 miljoen euro nodig om iedereen een eerlijke vergoeding te betalen, maar er is slechts een derde van dit bedrag door de kledingmerken bijeengebracht. Het Donor Trust Fund is onderdeel van een baanbrekende overeenkomst – bekend als The Arrangement – tussen kledingmerken, Bengaalse overheid en werkgevers, internationale en nationale vakbonden en NGO’s dat is opgezet om een transparant en ILO-erkend compensatieprogramma voor de Rana Plaza slachtoffers op te zetten.

“Merken laten de werknemers voor de tweede keer vallen” zegt Christa de Bruin van de Schone Kleren Campagne. “Eerst faalden ze om te verzekeren dat de fabrieken waar ze kleding lieten maken veilig waren, en nu laten ze de overlevenden en de families die een dierbare verloren compleet in de steek door niet substantieel bij te dragen aan het Donor Trust Fund. Binnen het Rana Plaza Coördinatie Comité, inclusief kledingmerken, was er overeenstemming bereikt over het totale benodigde bedrag om de slachtoffers volgens ILO standaarden te kunnen compenseren. Door niet substantieel bij te dragen moeten slachtoffers opnieuw lijden.”

“Het is noodzakelijk dat merken als Mango, KIK en Inditex (bekend van Zara), die al een eerste bijdrage hebben geleverd, hun donatie verhogen. Maar we roepen alle merken op die in Bangladesh produceren een donatie te doen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het huidige productiemodel met al zijn gevaren en risico’s, dat model moet veranderen,” zegt Wilma Roos van FNV Mondiaal.

Wereldwijd aandacht voor Rana Plaza-ramp
Over de hele wereld vinden er evenementen plaats ter herinnering aan de Rana Plaza slachtoffers die een jaar geleden bij het instorten van het gebouw zijn omgekomen of gewond geraakt. Campagnevoerders roepen kledingmerken wereldwijd op om mee te betalen aan de compensatie voor de slachtoffers.

Rana Plaza in Savar, Bangladesheffondrement3

In Bangladesh zullen vakbonden en arbeiders bijeenkomsten organiseren om diegenen die hun leven verloren te gedenken. Op de plek van de ramp zal er een menselijke keten worden gevormd.
In Nederland herdenkt de Schone Kleren Campagne samen met Minister Ploumen de slachtoffers op de opening van de tentoonstelling Fair Fashion Lab in het Humanity House in Den Haag.

Lees ook:
> 24 april: Fashion Revolution Day

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.