Hoe de grote bedrijven zich op de vega-trend storten

Hoe de grote bedrijven zich op de vega-trend storten

Vegetarisme is hipper dan ooit. Was het in de jaren ’70 nog een uitzondering als er iemand kwam eten die geen vlees wilde, in 2021 kijkt er niemand meer raar van op. En dankzij enkele voortrekkers hebben de grote merken zich nu ook op de trend gestort. Het moedigt de consument alleen maar aan om nog minder vlees te eten.

Groter assortiment dan ooit

Een vegetarisch dieet is gezonder en beter voor dierenwelzijn en milieu, dat mantra kent nu iedereen hopelijk wel uit zijn hoofd. Natuurlijk kun je de overstap naar het vegetarisme ook ontwijken door op andere vlakken je ecologische voetafdruk te compenseren: elektrisch rijden, geen kinderen krijgen of verschillende vormen van groene energie vergelijken en zo je huis op een moderne en duurzame manier verwarmen. Maar waarom zou je dagelijks vlees blijven eten nu het assortiment aan vegaproducten groter is dan ooit?

Voedselgiganten versus de pioniers

Dat dagelijkse vlees eten is überhaupt iets dat we zo langzamerhand wel achter ons hebben gelaten. Zelfs vleesproducent Stegeman weet dat en speelt in op de maatschappelijke wind die is gedraaid. Het bedrijf is volop bezig met de ontwikkeling van alternatieven voor vlees. En zo zijn Unox, Kips, Mora en Iglo, om maar een paar voedselgiganten te noemen er ook op ingehaakt. Aan de ene kant zou je zeggen dat het oneerlijke concurrentie is voor pioniers als Goodbite, Valess, Vivera en My Best Veggie. Aan de andere kant stimuleert het de fabrikanten, groot of klein, om hun producten nog meer uitnodigend voor twijfelaars te maken.

Resultaat is heilig

Met discussiëren over concurrentie zouden we de plank sowieso misslaan, omdat het resultaat heilig is: verstokte vleeseters worden over de streep getrokken, milieu en dieren hebben daar baat bij. Hoe overtuig je twijfelaars? Door je producten zo te vervaardigen dat ze niet van echt te onderscheiden zijn. Smaak en bite, ze waren in het vorige decennium nog ver te zoeken bij menig vegaburger, maar de ontwikkelingen gaan snel. De Mc2-burger van de Vegetarische Slager toont aan dezelfde sappigheid als een rundvleesburger te hebben. En bij het proeven van een vegakroket vraag je je af waarom er überhaupt vlees in zo’n heerlijk hapje moet zitten.

Voor bijna alles een vega-variant

Kroketten en burgers, die hebben we genoemd. Maar daar blijft het niet bij. Soepen, schnitzels, bitterballen, ham, bacon, tonijn, loempia’s, paté, filet americain, shoarma, kneedbaar of rul gehakt, kipfilet, hele maaltijden, nasi- en bamischijven, biefstukken, saté en niet te vergeten de gehaktballen of – balletjes: van vrijwel alles is een vegetarische variant verkrijgbaar. Wat ziet de supermarkt er anno 2021 anders uit. En we proeven steeds minder verschil.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.