Supermarkten zetten zich samen in voor Bewuste Visweek

Bewuste-visweek

Consumenten kunnen niet om keuze voor bewuste vis heen

Supermarkten staan deze week in het teken van de Bewuste Visweek. Bij vrijwel alle winkels staan het MSC- en het ASC-keurmerk centraal, zodat de consument niet om de keuze voor bewuste vis heen kan. De keurmerken garanderen dat de vis is gevangen of gekweekt op een manier die de natuur in zee en kustgebieden behoudt. De Bewuste Visweek is een initiatief van MSC, ASC en het Wereld Natuur Fonds samen met 30 supermarktketens, visleveranciers en bekende voedingsmerken.

Dit jaar doen nog meer partijen mee aan de Bewuste Visweek dan in 2013, toen het initiatief voor het eerst werd gehouden. Supermarkten besteden op de winkelvloer en via sociale media aandacht aan de Bewuste Visweek. Het startschot werd vandaag gegeven in het centrum van Leiden waar voorbijgangers vishapjes konden proeven. Consumenten maken al steeds vaker de bewuste keuze als zij voor het visschap staan. Supermarkten springen in op deze groeiende vraag, blijkt uit het feit dat inmiddels één op de drie visproducten in de Nederlandse winkels het MSC- of ASC-keurmerk heeft*.

Nu bewust kiezen, is blijvend genieten
Tijdens de Bewuste Visweek worden consumenten in supermarkten erop gewezen dat zij heel eenvoudig kunnen bijdragen aan een gezonde zee. Producten met het blauwe logo van de Marine Stewarship Council (MSC) garandeert dat de vis duurzaam is gevangen. Dat betekent dat er niet teveel vis wordt gevangen en dat de vissers geen blijvende schade aan het leven in en om de zee toebrengen. Het groene logo van de Aquaculture Stewardship Council (ASC) staat voor kweekvis die afkomstig is van kwekerijen die de natuurlijke omgeving niet aantasten, verontreiniging van rivieren en kustgebieden voorkomen en goed omgaan met hun werknemers.

Vis proeven

Consumenten maken al steeds vaker de bewuste keuze als zij voor het visschap staan. Supermarkten springen in op deze groeiende vraag, blijkt uit het feit dat inmiddels één op de drie visproducten in de Nederlandse winkels het MSC- of ASC-keurmerk heeft.

De Bewuste Visweek wordt omarmd door vrijwel alle supermarktketens, waaronder Albert Heijn, C1000, COOP, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD supermarkten / Boon, PLUS, Poiesz, Spar en inkooporganisatie Superunie. Dit jaar doen ook diverse visleveranciers en merken mee door aandacht te geven aan de Bewuste Visweek.

Meer weten over de Bewuste Visweek?
Kijk op www.bewustevisweek.nl voor meer informatie over de Bewuste Visweek, onze organisaties en partners. Ook vind je daar de visquiz en een animatiefilmpje over de visweek.
Deelnemende visleveranciers en A-merken: Amacore, Anova, Sodexo, Bolton Nederland, Foppen, Fishtales ,  Iglo,  John West, Kennemervisgroep, Klaas Puul, Marine Harvest, Nederlandse Visunie, Profish, Queens, RodeVis, Seafood Connection.

Informatie initiatiefnemers
Marine Stewardship Council (MSC)
De Marine Stewardship Council is een internationale non-profit organisatie die in 1997 is opgericht om een bijdrage te leveren aan de gezondheid van de oceanen door duurzame visserij te erkennen en te belonen. MSC is het enige wereldwijd erkende keurmerk en certificeringsprogramma voor duurzaam wildgevangen vis. Het blauwe MSC-keurmerk is het enige ecolabel voor visproducten dat zowel aan de richtlijnen voor visserijcertificering van de Wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties (FAO) voldoet, als ook aan die van de ISEAL Gedragscode voor het zetten van Sociale en Milieustandaarden. MSC heeft kantoren in Londen, Seattle, Tokio, Sydney, Den Haag, Glasgow, Beijing, Berlijn, Kaapstad, Kopenhagen, Halifax, Parijs, Madrid, Moskou, Stockholm, Santiago, São Paulo en Reykjavik. Wereldwijd dragen meer dan 20.000 producten in 104 landen het MSC-keurmerk en in Nederland staat de teller inmiddels op meer dan 1.700 producten.  Meer informatie:  www.msc.org/nl

Aquaculture Stewardship Council (ASC)
De Aquaculture Stewardship Council is als onafhankelijke non profit organisatie in 2010 door het Wereld Natuur Fonds en IDH (Initiatief Duurzame Handel) opgericht om de certificering op te zetten voor verantwoorde viskweek wereldwijd. De ASC standaard toetst de prestaties van de kwekerijen in het omgaan met de natuurlijke omgeving en het naleven van richtlijnen op het gebied van sociale omstandigheden voor arbeiders en de lokale gemeenschap. De certificering gebeurt door onafhankelijke, derde partijen. De (concept)rapportages worden op de ASC website openbaar gemaakt. Het ASC logo op de verpakking garandeert consumenten dat de vis die zij kopen gekweekt is met zo min mogelijk impact op de natuurlijke omgeving en de omringende leefgemeenschap. Meer informatie: www.asc-aqua.org

Wereld Natuur Fonds
Wereld Natuur Fonds (WNF) streeft naar een wereld waarin de mens leeft in harmonie met de natuur, door het beschermen van de biodiversiteit, het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen en door het promoten van verantwoord en duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, zoals vis.

*bron: Monitor Duurzaam Voedsel 2013, Ministerie van Economische Zaken


Bewuste-visweek

Lees ook:
> nog meer over de ‘Bewuste Visweek’ !

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *