De groeiende consumentenvraag naar duurzame verpakkingen

De vraag naar duurzame verpakkingen groeit. Dat hangt samen met de groeiende vraag naar eerlijke producten. Een goed voorbeeld hiervan is een duurzame verpakking. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan maatschappelijke en verantwoorde aspecten van producten en diensten. Op social media zien we vaak een discussie losbarsten omtrent het overbodige gebruik van plastic als verpakking van groente en fruit. Dit is enkel een voorbeeld. Consumenten stappen langzaam over op guilt free consumption. Het gevolg hiervan is dat consumenten alternatieve verpakkingsmaterialen eisen. In dit blogartikel lees je er alles de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzame verpakkingen.

Verpakking on demand

Vandaag de dag kan een webwinkel zich het niet meer veroorloven om bestellingen in een veel te grote verzenddoos te verpakken. Vanwege onnodig hoge transportkosten en milieubelasting is het inefficiënt. Ook geldt dat klanten het niet meer accepteren als een klein product wordt geleverd in een te grote verzendverpakking. Je loopt als webwinkel of e-commerce fulfilmentbedrijf het risico op imagoschade. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarom is er een oplossing voor dit probleem in het leven geroepen: de zogeheten ‘verpakking on demand’.

Verpakking on demand wil zeggen dat een verpakking wordt gecreëerd op het moment dat het nodig is en op basis van het formaat van het product. Moonen Packaging heeft het nieuwe concept ‘Box on Demand’ gelanceerd. Dit is een verpakkingssysteem die voor elke order een passende doos creëert. Software berekent aan de hand van een product welk formaat doos nodig is en welke indeling het beste kan worden aanhouden.

Het zou niet alleen verpakkingskosten en opvulmaterialen besparen, maar ook de CO₂-uitstoot reduceren. Moonen Packaging stelt dat door producten te verpakken met een passende omdoos, vrachtwagens efficiënter beladen kunnen worden. Dit scheelt uiteindelijk een hoop vrachtwagenritten.

Is een plasticvrije supermarkt de toekomst?

Supermarkten zijn bezig om de plasticberg te verkleinen. Diverse supermarkten zijn ermee aan het experimenteren. Zo startte Albert Heijn recent een test met een groente- en fruitafdeling zonder plastic. AH wil het verpakkingsmateriaal in de winkel terugdringen met 25% in 2025. Jumbo kwam met een ander initiatief om het plastic terug te dringen. Ze gebruiken een laser om etiketten op producten van de versafdeling, zoals gember en courgette, te branden. Volgens jumbo gaat dit niet ten kosten van de geur, smaak of de houdbaarheid van de groente.

Ekoplaza breidt het plasticvrije assortiment ook verder uit. Het huismerk van Ekoplaza is nu voor 75% plasticvrij. Daarnaast experimenteert de supermarkt ook met nieuwe technieken zoals composteerbare folie. Of er in de toekomst alleen maar plasticvrije supermarkten zijn, daarover zijn de meningen verdeeld. Het feit is wel dat we steeds meer toewerken naar een duurzame oplossing.

Guilt free consumption met duurzame verpakkingen

Klanten willen in toenemende mate ‘eerlijk consumeren’. Dit wordt ‘guilt free consumption’ genoemd. We willen eerlijke producten, waarbij geen sprake is van kinderarbeid en dat er geen risico’s voor milieu en gezondheid zijn in de keten. Er wordt door steeds meer producenten duurzame doelen vastgesteld. Een voorbeeld hiervan is een strategie gericht op verpakkingen van 100% biobased of circulaire dan wel gerecyclede kunststof.

Coca-Cola start campagne om recycling van verpakkingen te stimuleren

 In de zomer van 2019 richt Coca-Cola hun peilers op recycling. Het is één van de prioriteiten voor het merk waar ze een campagne voor hebben opgezet. Ze komen met de volgende tekst ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle.’ Deze tekst moet consumenten ertoe aansporen om meer te recyclen. Met de boodschap wil Coca-Cola duidelijk maken dat het recyclen van blikjes en flesjes alleen succesvol kan zijn als consumenten meehelpen.

 Zowel op zakelijk- als duurzaamheidsvlak zijn de ambities van het frisdrankmerk groot. Eind 2019 moeten alle plastic flessen die in Nederland geproduceerd worden, voor 50% bestaan uit gerecycled plastic. In 2025 moeten alle gebruikte flesjes weer ingezameld worden.

High tech verpakkingen en oplossingen

Er zijn diverse high tech verpakkingen en oplossingen die het verduurzamen positief beïnvloeden.

Dry mist systeem

Het dry mist systeem vernevelt een druppel water tot duizenden kleine druppeltjes. Het doel hiervan is dat producten hun gewicht, versheid en voedingsstoffen vast houden door de hoge luchtvochtigheid. Ook verdampt de mist boven de producten en haalt zo warmte uit de omgeving. Een dry mist systeem wordt in steeds meer supermarkten gebruikt om het bedervingsproces uit te stellen en het gebruik van plastic zoveel mogelijk overbodig te maken.

THT

Supermarkten nemen steeds vaker maatregelen om voedselverspilling tegen te gaan. Zo zijn er verpakkingen die van kleur veranderen wanneer het product (bijna) bedorven is. Hierdoor hoeven consumenten niet langer te twijfelen over de houdbaarheidsdatum, waardoor voedsel niet onnodig wordt weggegooid. Chinese onderzoekers hebben een sticker ontwikkeld die een indicatie geeft van de kwaliteit van het product. Er wordt gewerkt met diverse labels, een rood label geeft aan dat het product vers is. Naarmate de tijd vordert verandert het label in respectievelijk oranje, geel en groen. Waarbij groen aangeeft dat het product bedorven is. Duurzame verpakkingen kunnen dus een belangrijke rol spelen om voedselverspilling tegen te gaan.

Coca Cola in Turkije ontwerpt high tech verpakking

 In Turkije heeft Coca-Cola een verpakkingsdesign ontworpen dat voorzien is van temperatuurgevoelige inkt. Alle blikjes hebben een zomer-thema. De afbeeldingen op de blikjes zijn bij een omgevingstemperatuur kleurloos en zodra de juiste consumptietemperatuur is bereikt krijgen de afbeeldingen kleur. Het heeft niet alleen een positief effect op de branding, maar tegelijkertijd is het ook nog eens functioneel. Mensen weten namelijk altijd wanneer ze hun Coca-Cola onder de juiste temperatuuromstandigheden drinken.

Duurzame en guilt free verpakkingen zijn in opkomst. Producten en winkels werken samen om gehoor te geven aan de veranderende vraag van de consument. Zo ziet de toekomst er wat groener uit.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrig Packaging.

Lees ook:

Zwembroeken en tassen van 100% gerecycleerd plastic uit de oceaan

Vitamont neemt afscheid van plastic rietjes

>Plastic Promise roept festivalbezoekers op: “Gooi je beker niet op de grond!”

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.