Ook je bank kan bijdragen aan een groene levensstijl

De inhoud van je winkelwagen, de kleding die je koopt en de manier van reizen. Dit zijn slechts een paar van de voorbeelden waarmee je zelf kunt bepalen hoe duurzaam je leeft. Omgaan met geld hoort hier ook bij. En, het zijn niet alleen je uitgaven, maar ook de bank waar je je geld aan toevertrouwt, die het verschil kunnen maken.

Aangezien banken van essentieel belang zijn voor de economie, kan hun handelen van grote invloed zijn op hoe duurzaam die economie precies is. Duurzaamheid, of ethisch bankieren, is ook voor banken zelf steeds vaker een aandachtsgebied. Hoe ze hier uiting aan geven, verschilt per financiële instelling. Zo kunnen ze kiezen om alleen te beleggen in maatschappelijk verantwoorde fondsen, of hun eigen kantoren zo veel mogelijk CO2-neutraal maken.

Lees ook: Cradle-to-cradle: een alternatief voor vervuiling

Groene scores

Een ‘groen’ productenaanbod is een andere manier om een duurzaam beleid te voeren. Zo stimuleren banken klanten om voor milieuvriendelijke opties te gaan door bijvoorbeeld een aantrekkelijker rentetarief te bieden bij leningen voor elektrische auto’s, milieuvriendelijke renovaties of zonnepanelen.

Een aantal organisaties houdt de activiteiten van banken op het gebied van klimaatverandering, transparantie en mensenrechten in de gaten, met als doel dat de financiële sector haar beleid verder verduurzaamt. Voorbeelden zijn het internationale BankTrack en De Eerlijke Geldwijzer, die zich richt op de grootste Nederlandse banken.

Volgens onderzoek van De Eerlijk Geldwijzer blijkt dat banken in tien jaar tijd 265 positieve beleidsaanpassingen hebben gedaan op gebieden als mensenrechten, wapens, voeding en duurzaamheid. Er valt nog winst te behalen door te investeren in bijvoorbeeld duurzame energie- en veehouderijbedrijven of door harder op te treden tegen bedrijven die mensenrechten schenden, maar feit blijft dus dat banken stappen in de goede richting hebben gezet, of dat nu uit eigen beweging is, of door druk vanuit de samenleving of van jou als klant.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.