The Body Shop introduceert als eerste Fair Trade gerecycled plastic in alle winkels

Belangrijke stap in bedwingen plasticcrisis: aandacht voor mens én planeet

  • The Body Shop lanceert het eerste Community Trade-gerecyclede plastic, afkomstig uit Bangalore in India. Met dit initiatief belicht het bedrijf het menselijke aspect van de plasticcrisis.
  • The Body Shop wil meer doen dan alleen plasticvervuiling tegengaan; het bedrijf wil een maatschappelijke verandering in gang zetten om kwetsbare mensen een sterkere positie te geven.
  • Het eerste jaar gaat The Body Shop 250 ton Community Trade-gerecycled plastic uit India inkopen. Tegen het einde van 2019 is dit plastic verwerkt in ongeveer drie miljoen 250 ml-flessen voor haarverzorgingsproducten. Binnen drie jaar wil het bedrijf in alle petflessen die in The Body Shop omgaan, Community Trade-gerecycled plastic gebruiken.
  • Ter ere van deze introductie kan iedereen op zaterdag 18 mei tussen 11.00- en 15.00 uur, in alle vestigingen van The Body Shop in België, Nederland en Luxemburg (met uitzondering van de outlets) betalen met een oude plastic beauty-verpakking in ruil voor een 250ml shampoo of conditioner naar keuze1. Een activatie om bewustzijn te creëren rondom de waarde van plastic en de noodzaak van het recyclen te onderstrepen.

Eerlijk plastic, voor mens én milieu

Onze aarde komt om in het plastic. Elk jaar komt er meer dan acht miljoen ton in de oceanen terecht. 91% van het plastic wordt wereldwijd niet gerecycled. De meesten van ons kennen de beelden van de plasticsoep in onze oceanen wel. Maar er kleeft ook een sterk onderbelicht, menselijk aspect aan de plasticcrisis. Meer dan drie miljard mensen leven zonder formeel afvalbeheer – dat is bijna de helft van de wereldbevolking. In deze delen van de wereld eindigt het huisvuil gewoon op straat of op grote vuilnisbelten, hierdoor is er een officieus beroep ontstaan: de afvalverzamelaar. De armste mensenvan deze samenlevingen proberen de kost te verdienen door plastic afval te verzamelen. Alleen al in India wonen zo’n 1,5 miljoen afvalverzamelaars die dagelijks in totaal ruim 6.000 ton plastic verzamelen. Deze enorme hoeveelheden plastic zouden anders terechtkomen in onze rivieren en oceanen. Veel van deze afvalverzamelaars zijn vrouw. Zij leven vaak onder de armoedegrens, werken onder erbarmelijke omstandigheden, krijgen te weinig betaald en zijn door de samenleving verstoten. Maar als zij dit werk niet deden dan zou er nog veel meer plastic in onze rivieren en oceanen terechtkomen.

Lancering eerste Community Trade gerecycled plastic, focus op vrouwen

In samenwerking met Plastics For Change lanceert The Body Shop daarom haar eerste Community Trade-gerecycled plastic. Een fair trade recyclingsysteem waarbij de positie van de afvalverzamelaars wordt versterkt. Door de lancering van dit programma krijgen de afvalverzamelaars een eerlijke beloning voor hun werk, een stabiel inkomen en toegang tot betere arbeidsomstandigheden. Ook worden ze geholpen bij onderwijs en zorg, het verkrijgen van leningen en het herwinnen van het respect en de erkenning die ze verdienen. In de loop van drie jaar wordt de ingekochte hoeveelheid Community Trade-gerecycled plastic opgeschaald tot 900 ton, hiermee wordt de maatschappelijke positie van tot wel 2.500 afvalverzamelaars in Bangalore versterkt. Op den duur wil The Body Shop Community Trade-gerecycled plastic gaan gebruiken in al hun producten. Het bedrijf moet echter geschaald beginnen, omdat het samenwerkt met een startup en kleine groepen vuilnisrapers. Gaandeweg wordt de productie op een verantwoorde en duurzame manier opgeschroefd.

Lee Mann, Global Community Trade Manager bij The Body Shop: “Wij willen de positie van mensen, en dan vooral die van vrouwen, versterken en tegelijkertijd onze aarde beschermen. Daar staan wij voor als bedrijf. Dankzij onze samenwerking met Plastics For Change steunen we afvalverzamelaars en laten we zien dat plastic een hernieuwbare hulpbron kan zijn als er verantwoord mee wordt omgesprongen.”

Andrew Almack, CEO van Plastics For Change: “Plastic recycling is een belangrijke inkomstenbron voor één procent van ’s werelds armste mensen in stedelijke gebieden. Dankzij onze impactvolle samenwerking met The Body Shop kunnen we deze mensen helpen de financiële en maatschappelijke erkenning te vinden die ze verdienen. Dit is het allereerste gecontroleerde community trade-programma voor het inzamelen van recyclebaar plastic.”

Nieuw recyclingprogramma in The Body Shop-winkels van start

The Body Shop gaat haar verpakkingen ook op een andere manier verduurzamen. In samenwerking met onder meer TerraCycleÒ, een innovatief internationaal recyclingbedrijf, gaat The Body Shop het klanten gemakkelijker maken om lege verpakkingen te recyclen.

Het nieuwe recyclingprogramma gaat dit jaar van start in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Frankrijk en Duitsland. In deze landen kunnen klanten hun lege flessen, potten, potjes en tubes in de winkel inleveren. Daarna maken de recyclepartijen er nieuwe verpakkingen van, waar mogelijk op de lokale markt.  En als dat niet mogelijk is, gebruiken de partijen het plastic voor nieuwe consumentengoederen zoals bankjes en gieters.

In alle winkels2 in deze landen komt een inzamelton te staan waar klanten vijf lege verpakkingen van The Body Shop®-producten kunnen inleveren. Als dank daarvoor ontvangen ze een beloning3. The Body Shop wil dit initiatief snel uitbreiden naar alle landen, zodat er in elke winkel een inzamelpunt komt2. Uiteindelijk wil het bedrijf de kringloop sluitend maken, zodat al het plastic terugkomt in de vorm van verpakkingen of winkelmeubilair.

 

 

 

 

 

 

 

 

1Deze actie is geldig op 18 mei 2019 van 11.00 – 15.00 uur in alle winkels van The Body Shop® in de Benelux met uitzondering van de outlets. Niet geldig online. Ontvang 1 (250 ml) Shampoo of (250 ml) Conditioner naar keuze in ruil voor maximaal 1 lege plastic beauty-verpakking van elk willekeurig merk (de “Aanbieding”). 1 (250 ml) Shampoo of Conditioner per klant. We accepteren geen glazen verpakkingen of verpakkingen van ontvlambare producten.Er vindt geen restitutie plaats als de ontvangen Shampoo of Conditioner wordt geretourneerd. The Body Shop behoudt zich het recht voor om activatie van de aanbieding te weigeren als er voldoende bewijs is van fraude.

2Een select aantal winkels is uitgezonderd.

3 De beloning wordt lokaal bepaald en kan bijvoorbeeld een product zijn of korting op de volgende aankoop.

——————-

Over The Body Shop­­­

The Body Shop is in 1976 opgericht door Anita Roddick, in de Engelse stad Brighton. Het internationale beautymerk wil positieve veranderingen teweegbrengen in de wereld door op de natuur geïnspireerde producten van hoge kwaliteit aan te bieden die op ethische, duurzame wijze geproduceerd zijn. The Body Shop was het eerste bedrijf dat uitging van de overtuiging dat een bedrijf positieve veranderingen in gang kan zetten, en deze overtuiging is nog steeds leidend voor het merk. The Body Shop heeft meer dan 3.000 winkels in ruim 69 landen. Samen met de merken Aesop en Natura maakt The Body Shop nu deel uit van Natura&Co, een internationale, door duurzaamheid gedreven cosmeticagroep die een multichannelaanpak hanteert om positieve economische, sociale en milieuveranderingen te genereren.

Over Plastics For Change

Plastics For Change helpt grote merken en fabrikanten aan hoogwaardig en verantwoord geproduceerd gerecycled plastic. Het bedrijf wordt gecontroleerd door de World Fair Trade Organization. Plastics For Change heeft een mobiel platform en transactieproces ontwikkeld waarmee afvalverzamelaars toegang krijgen tot een eerlijk en stabiel inkomen. Dankzij dit platform voor ethische inkoop kunnen bewoners van sloppenwijken een duurzaam bestaan opbouwen. Ook brengt het bedrijf de plasticindustrie hiermee een stukje dichter bij een kringloopeconomie. Het proces is vergelijkbaar met dat van de Fairtrade landbouw. Met het platform zorgt het bedrijf voor transparantie en verantwoording door de hele keten heen. Hierdoor wordt de gedeelde waardeketen efficiënter en de kwaliteit van het gerecyclede plastic hoger. Met uitgebreide kennis en ervaring helpt het bedrijf merken en fabrikanten de overstap te maken van nieuw plastic naar gerecycled plastic dat ethisch is ingekocht. Zo worden de producten van deze bedrijven mens- en milieuvriendelijker en voldoen ze aan wetgeving op het gebied van EPR (Extended Producer Responsibility, uitgebreide producentenverantwoordelijkheid).

Lees ook:

Je cyclus plasticvrij? Natuurlijk! (win)

Reductie van de plasticproductie: waarom en hoe?

Een afvalvrije toekomst: Nestlé versnelt actie om de hoeveelheid plastic afval terug te dringen

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *