Iedere 25 kilometer een oplaadpunt: dat is één van de tien actiepunten die de PvdA en D66 presenteren aan de Tweede Kamer om de verkoop van elektrische auto’s in Nederland een extra impuls te geven.
Iniatiefwetsvoorstel
Waarom dit initiatiefwetsvoorstel? De PvdA en D66 zijn van mening dat het huidige kabinet te weinig ambitie toont om elektrische auto’s aantrekkelijk te maken. Daarnaast vinden de partijen dat nog te veel automobilisten onbekend zijn met (deels) elektrisch rijden. Een andere reden waarom de partijen zich inzetten voor de elektrische is dat in de hele Europese Unie de verkoop van (deels) elektrische auto’s toeneemt, terwijl die in Nederland juist daalt.
Nederland loopt ver achter in Europese Unie
Je hoeft niet actief te zijn in de politiek om te redeneren waar dat aan ligt: in andere Europese landen is de automarkt veel minder afhankelijk van autobelastingen en verloopt de verkoop van auto’s op een natuurlijkere manier. Afijn, de verkoop van elektrische auto’s moet een impuls krijgen. De PvdA en D66 hebben daarom de volgende tien actiepunten opgesteld.
Tien actiepunten
1: Meer zekerheid over de accu
2: Iedere 25 kilometer een oplaadpunt
3: Elektrisch rijden zichtbaar maken
4: Lagere parkeertarieven voor elektrische auto’s
5: Vrije toegang tot busbanen en ontheffing C-rijbewijs
6: Alle dienstauto’s van het Rijk elektrisch
7: Grootschalig stedelijk vervoer elektrisch
8: Delen van elektrische auto’s stimuleren
9: Vrijstelling van tol
10: Volg de ontwikkelingen in buurlanden op de voet
Werk aan de winkel
De belofte van Minister Kamp om 1,5 miljoen euro extra uit te trekken voor het realiseren van meer elektrische laadpunten is volgens de D66 en PvdA niet genoeg. Wil de Tweede Kamer het plan realiseren dat er vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden, dan is er nog heel wat werk aan de winkel.