De wetenschap achter smakeloos en ongezond vliegtuigvoer

Vliegtuigmaaltijden

Iedereen kijkt ernaar uit; op vakantie gaan. De meeste mensen gaan met het vliegtuig, en dat gaat gepaard met vliegtuigmaaltijden. In 2017 zijn er wereldwijd 4,1 miljard passagiers vervoerd met het vliegtuig. Dat zijn een hoop smakeloze maaltijden en zure gezichten. De maaltijden zijn niet alleen smakeloos, piloten krijgen er ook darmkrampen van. Wat is er aan de hand?

Eten onder hoge druk (letterlijk)

Vliegtuigvoedsel is eigenlijk best lekker, als je het op de grond eet. Zodra het vliegtuig is opgestegen is het plots niet meer weg te werken. Bakken de stewardessen er niks van? Functioneren we niet naar behoren op grote hoogte? Worden we op grote schaal gedrogeerd? Of hangt er iets in de lucht? Misschien is het wel een combinatie van deze factoren.

Vliegtuigen kunnen tot wel tien kilometer hoog vliegen. Op deze hoogte is de luchtdruk een stuk lager waardoor er ook minder zuurstof is. Omdat we toch graag willen blijven ademen wordt de luchtdruk in een vliegtuig kunstmatig (iets) verhoogd. Alsnog is de luchtdruk lager dan normaal. Deze verlaagde luchtdruk zorgt ervoor dat je tot wel 30% van je smaak en reuk verliest.

Daarnaast is de lucht op tien kilometer hoog ook nog eens ijskoud (-50°C, brrr). Om te voorkomen dat we niet vastvriezen wordt de lucht die het vliegtuig inkomt verwarmd naar kamertemperatuur. Het opwarmen van de lucht heeft als gevolg dat de lucht, die al heel droog is, nog droger wordt. De lucht in een vliegtuig heeft namelijk een vochtgehalte die niet boven de 10% uitkomt. In Nederland is de luchtvochtigheid in de buitenlucht normaal gesproken tussen de 70 en 90%. Een flink verschil dus. Het zeer lage vochtgehalte draagt er eveneens aan bij dat we smaken minder goed kunnen ervaren. Je zou denken dat de lucht bevochtigen een ideale oplossing is. Vele duizenden liters water meenemen in het vliegtuig neemt echter veel ruimte en kilo’s in beslag.

Meer dorst in een vliegtuig

Door het lage vochtgehalte drogen we ook sneller uit met duizelingen, vermoeidheid, hoofdpijn, een droge huid,mond en lippen als mogelijke gevolgen. In een vliegtuig is het dus extra belangrijk om goed te blijven drinken. En nee we hebben het niet over alcohol. Van alcohol droog je namelijk nog meer uit. Gelukkig is tomatensap op tien kilometer hoog bijzonder lekker. Geloof je het niet? Probeer het eens!

De oplossing: meer kruiden, zout en suiker

Vliegtuigmaatschappijen vinden het natuurlijk niet zo leuk dat hun prakjes een smakeloze reputatie hebben. Maar daar hebben ze de ideale oplossing voor. Meer kruiden, meer zout en meer suiker. De passagier houdt wel van een beetje smaak, dus die eet dat met alle liefde op. Ze zijn alleen niet op de hoogte dat deze verkapte drogeerpraktijken je gezondheid ondermijnen. Want meer zout en meer suiker is juist wat we niet willen. Vanuit gezondheidsoogpunt kan je deze vliegtuigmaaltijden dus beter laten staan.

Piloten hebben het zwaar

De prominente aanwezigheid van kruiden, zout en suiker heeft op (iets) langere termijn buikkrampen en gezondheidsklachten tot gevolg. Piloten en stewardessen mogen om deze reden geen standaard vliegtuigmaaltijden eten, die bewaren we liever voor de passagiers.

Herrie verpest je smaakbeleving

Er is nog één boosdoener die we nog niet hebben behandeld, en dat is geluid. Storend geluid blijkt namelijk ook een negatieve invloed te hebben op hoe wij smaak ervaren. Met name zoete en zoute smaken worden hierdoor afgezwakt. Vervelende mensen en brullende motoren in een vliegtuig zijn dus niet heel bevorderlijk voor je smaakbeleving. Belangrijk om te vermelden is dat het alleen om geluiden gaat die als storend kunnen worden ervaren.

Liever geen vliegtuigmaaltijden dus

Advies om de vlucht te overleven? Neem je eigen eten mee, drink voldoende en doe een koptelefoon op. Ook al is het misschien smakeloos, je gezondheid doe je er een plezier mee.

 

Meer leesvoer:

Is koffie wel zo gezond?

Voeding als medicijn?

7 tip om je hersenen jong te houden

10 tips voor een betere nachtrust

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.