Stop Food Waste Symposium 6 nov, Amsterdam

denktank

Wereldwijd lijden bijna 1 miljard mensen honger

30% van de mensen heeft te weinig te eten, terwijl 30% van ons voedsel wordt weggegooid. Nederlandse consumenten gooien ieder jaar 2,5 miljard euro aan voedsel weg. Producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten verspillen nog eens € 2,5 miljard euro. De Europese Unie heeft 2014 uitgekozen als het jaar tegen voedselverspilling.

Daarom hebben wij een denktank opgezet met out-of-the-box denkers. Leden denktank: Edward de Bono, Lidewij Edelkoort, Daan Roosegaarde, Joep van Lieshout, Raoul Heertje, Frank Tjepkema, Erik Kessels en Wim Michels.

Er zijn 10 internationale bedrijven geselecteerd uit de hele food supply chain: van oogst tot schap. Tussen land en bord wordt er 50% van het voedsel verspild, van oogst (20%), distributie (5%), tot verwerking (15%), verpakking  (5%) en schapmanagement (30%).
Deelnemende bedrijven zijn: FrieslandCampina, Tetra Pak, Bake Five, La Place, Hutten Catering en Univeg e.a.
De bedrijven hebben hun waste vraagstukken ingediend. De denktank heeft 100 oplossingen bedacht tegen food waste. De resultaten moeten niet alleen verspilling tegengaan, maar ook winst opleveren voor bedrijven. Het zorgt voor innovatie en helpt bedrijven met het verbeteren van hun business model.

Een greep uit de vraagstukken en de mogelijke oplossingen:

Verspilling van brood
In elke supermarkt wordt dagelijks ± 40 broden weggegooid. Er zijn 4.300 supermarkten. Dat zijn 172.000 broden per dag. De broden gaan terug naar de eigenaar en mogen niet meer omgezet worden in broodkruimels of croutons. Hoe kun je de brood waste terugdringen en er nog omzet uithalen?

Oplossingen
Introduceer brood apps en broodabonnementen of een persoonlijk abonnement voor een jaar aan brood.

Brood app
Ongeveer 172.000 broden worden er dagelijks in alle supermarkten samen weggegooid. Via een brood app kan dat aantal fors verminderen. Consumenten kunnen met de app dagelijks aangeven welk brood ze precies willen. Aan het eind van de dag kan iedereen zijn of haar brood vervolgens ophalen. Mensen die geen gebruik willen maken van een app, zouden bijvoorbeeld een door hen gewenst broodabonnement kunnen afsluiten.

de-brood-app

Verspilling bij supermarkten
Bij supermarkten wordt wekelijks voor 1,5 miljoen euro weggegooid. Dat is 30% van de producten in de supermarkt per week. De conceptdenkers ontstegen echter de specifieke food waste vraagstukken en vroegen zich af hoe de super er in de toekomst uitziet.
Blijft deze bestaan in z’n huidige vorm of zal er een transformatie plaatsvinden? Ofwel, hoe ziet de supermarkt er in 2020 uit?

Oplossingen
Supermarkt als gezondheidscentrum: samenwerking met zorgverzekeraars, een meer adviserende rol sturend op gezondheid (er bestaan bv. scanners die het gebrek aan vitamines kunnen herkennen).

Supermarkt als gezondheidscentrum
Er zijn scans die kunnen bepalen of je voldoende vitamines, mineralen, vocht en eiwitten binnenkrijgt. Wij pleiten er daarom voor dat supermarkten, in samenwerking met zorgverzekeraars en huisartsen, gepersonaliseerde testen voor klanten aanbieden. Als consumenten daarbij ook voedingsadvies krijgen, kan de supermarkt als het ware de rol van een gezondheidscentrum vervullen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die weten wat ze nodig hebben, bewuster met hun voeding omgaan en minder weggooien. Een ideale kans dus om mensen gezonder te maken én voedselverspilling tegen te gaan.

voedingscentrum

Verspilling bij restaurants
In een restaurant wordt er elke dag 20-30% einde dag weggegooid. Hoe kun je de waste van verse producten terugdringen en er nog omzet uithalen?

Oplossingen
Geef een voorstelling, voordracht of doe een dansje voor een gratis maaltijd.
De toeloop aan mensen zorgt tevens voor meer omzet in de supermarkt.

Supermarkt als afhaalchinees
Bij supermarkten wordt wekelijks voor 1,5 miljoen euro weggegooid. Het gaat gemiddeld om ongeveer 30 procent van alle producten in de schappen. Dat percentage kan fors afnemen wanneer supermarkten overal in het land als een soort afhaalchinees gaan fungeren. Van de producten waar nog veel van over is, kunnen ze aan het eind van de dag voor een zacht prijsje lekkere ‘to go’ maaltijden maken. Ideaal na een drukke werkdag of als je even geen zin hebt om te koken.

kok-als-voedingscentrum

Verspilling tegengaan door verpakkingen
Wat kan verpakking bijdrage aan het verminderen van food waste en waste op zich?

Oplossingen
Maak melkpakjes in de vorm van suikerklontjes, en zorg er ook voor dat verpakkingen kunnen communiceren met de gebruiker.

Melkklontjes van rietsuiker
De rietsuikermelkklontjes leiden tot minder verkwisting met verpakkingen. In een café krijg je momenteel nog standaard een plastic melkkuipje en papieren staafje met suiker naast je koffie. Dat levert ontzettend veel afval op. Melkklontjes van rietsuiker kun je daarentegen gewoon in je koffie gooien. Ze lossen volledig op en je hebt een heerlijk bakje koffie met melk en suiker.

melkpakjes

Pratend pak
Veel producten belanden in de prullenbak omdat ze over de datum zijn. Een pratend pak dat vertelt hoelang het product nog houdbaar is en hoeveel er nog inzit, kan verspilling voorkomen. Dat klinkt wellicht futuristisch, maar het is minder ingewikkeld dan je denkt. Vrijwel iedereen kent de muziekkaartjes wel die gaan spelen zodra je ze open klapt. Aan de zijkant van een pak melk kun je ook kleine geluidschipjes plakken.

pratend-pak

Het doel van de denktank is de 2,5 miljard euro verspilling te reduceren tot nul.
Alle uitkomsten worden gedeeld op het het symposium en daarna op stopfoodwaste.nl
En als we alle 100 out-of-the-box oplossingen delen met het publiek kunnen we meters maken!

stopfoodwaste.nl

 

Lees ook:
> FoodGuerrilla ontrafelt de wetten en regels van voedselmarketing
> KICK-OFF health challenge

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.