Retail Champion Unrobe nu ook uitgeroepen tot Retail Rookie of the Year

Unrobe is uitgeroepen tot RetailTrends & ABN Amro RetailRookie of the Year 2019-2020. Dat is vorige week donderdag bekendgemaakt tijdens de vierde editie van het Retail & Brands Festival. Unrobe liet bedrijven als Labfresh, Crisp en Plantsome achter zich.

RetailTrends presenteert jaarlijks tien innovatieve concepten, die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften, pionieren met nieuwe business modellen en hun bijdrage doen op het gebied van duurzaamheid. Tijdens het Retail & Brands Festival in Amersfoort – met als hoofdsponsor ABN Amro – kregen alle tien bedrijven de tijd om hun concepten te pitchen voor een vakjury. De vakjury koos unaniem voor Unrobe vanwege de overtuigende pitch, de belangrijke missie, het unieke business model en door de schaalbaarheid met hun B2B strategie.

 Unrobe

Fashion op basis van vraag en met zero waste. Dat is één van de elementen van het merk waarop de vakjury Unrobe heeft verkozen tot winnaar. Unrobe kleedt de mode-industrie uit van haar slechte gewoonten. De missie luidt dan ook: dressing people by undressing the industry. Zo verkopen ze exclusief op basis van aanvraag. Unrobe produceert precies wat het verkoopt, geen enkel stuk meer. “Zo produceren we zero waste en vragen we aandacht voor de groeiende afvalberg”, zegt oprichter Daan Ubachs. Daarnaast gebruiken ze uitsluitend duurzame stoffen als organisch katoen en gerecycled– van de hoogste certificeringen. De producten worden ethisch geproduceerd in premium fabrieken dichtbij huis, in Portugal. Ze zijn volledig transparant door de klant inzicht te geven waar, door wie en hoe de producten gemaakt zijn én wat het gekost heeft.

Oprichter en eigenaar Daan Ubachs (foto: Femque Schook)

Vakjury

De vakjury bestond uit trendanalist Christine Boland, Jacqueline Welbers, voormalig Retail Rookie of the Year Homie, sectordirecteur retail Margot Potman van hoofdsponsor ABN Amro en Marcel ten Holte, eigenaar van RetailTrends Media.

B2B model

Om de schaalbaarheid te vergroten en de missie verder door te trekken verduurzaamt Unrobe ook andere bedrijven op het gebied van kleding. Naast het bestaande direct to consumer model, produceert Unrobe ook voor merken en festivals. “Bedrijven worden tegenwoordig niet meer alleen op hun core business beoordeelt, daarom is het belangrijk om alle aspecten binnen het bedrijf te verduurzamen en wij helpen daarin op het gebied van kleding”, zegt Ubachs. Zo produceert het merk onder andere duurzaam en ethisch voor Heineken, Dopper, Sodastream, DGTL Festival en Amsterdam Open Air Festival en zijn ze bezig met veel andere partijen.

Vijf voor twaalf

Volgens Ubachs is het 5 voor twaalf in de mode-industrie. Vervuiling, uitbuiting en waste zijn aan de orde van de dag. Bedrijven moeten duurzaamheid nu echt serieus gaan nemen voor het te laat is. Niet alleen als marketingtruc, maar door hun business model erop af te stemmen. “Ik verbaas me over het feit dat de meeste merken nog steeds geen duurzame collectie maken – of een klein deel – maar wat schiet het dan op? De verduurzaming in fashion gaat voor mij nog veel te langzaam”, zegt Ubachs.

Lees ook:

Al meer dan €50 miljoen opgehaald via duurzaam financieringsplatform

Tips om duurzaam op reis te gaan met kinderen

Duurzaamheid in de koffiebranche

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.